Sökning: "barnsamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade ordet barnsamtal.

  1. 1. FÖRHANDSBEDÖMNING SOM PRAKTIK - Socialsekreterares upplevelser av att tillvarata barns röst och rättigheter vid misstänkt oro för att barn far illa

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Hanna Larsson; [2024-01-25]
    Nyckelord :socialsekreterare; förhandsbedömning; barns röst; orosanmälan; anmälningsskyldighet;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att förstå hur socialsekreterare beskriver att de hanterar och genomför förhandsbedömningar av barn och unga vid inkommen anmälan om oro. Studiens frågeställningar har formulerats med anledning av en förändrad svensk barnrätt och frågeställningarna syftade till att ringa in de strategier socialsekreterare använder sig av och de utmaningar de möter när barnets röst och rättigheter ska tillvaratas vid förhandsbedömningar som praktik. LÄS MER

  2. 2. "Det handlar om att ge och ta" : En kvalitativ studie om barns delaktighet i utredningsprocessen ur socialsekreterares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Lena Yildirim; Niki Hamidi; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; Barnsamtal; Socialtjänsten; Barnavårdsutredningar; Social barnavård.;

    Sammanfattning : According to the Convention on the Rights of the Child, children should be involved in all decisions affecting them by being able to express their opinions. The Government Offices emphasize the importance of social workers having working methods aimed at enabling children's participation. LÄS MER

  3. 3. Att lära med hjälp av en lärplatta : Barns röster om lärplattan i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Kajsa Andersson; Lisa Pettersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barns perspektiv; digitala verktyg; lärplattor.;

    Sammanfattning : Barn använder sig av digitala verktyg i allt tidigare ålder och digitala verktyghar fått större fokus i förskolans läroplan efter revideringen 2018, vilket medför högre krav på den digitala undervisningen i förskolan. Med föreliggande studie undersöks barns perspektiv på deras lärande i användningen av lärplattor i förskolan. LÄS MER

  4. 4. “Ehm bygga, det heter ju byggrum” : En studie ur barns perspektiv kring bygg- och konstruktionsutrymmet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Morén; Sofia Månsson; [2023]
    Nyckelord :Bygg- och konstruktionsutrymmet; barndomssociologi; barns aktörskap; barns perspektiv; regler; materialtillgång.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta fram barns röster kring bygg- och konstruktionsutrymmet, men även undersöka huruvida barns aktörskap möjliggörs genom utrymmets utformning. Barndomssociologi har använts i studien som stöd för att skriva fram och närma sig barns perspektiv. LÄS MER

  5. 5. ”Fånga känslor” : En studie med utgångspunkt i förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Jerkvall; [2023]
    Nyckelord :barns perspektiv; drama; förskola; konst; musikdidaktik; utbildningsfilosofi;

    Sammanfattning : Konst som undervisningsform i förskolan ur barns perspektiv är idag ett begränsat forskningsområde. Därför är syftet med studien att undersöka och analysera förskolebarns uttryck för och samtal om en föreställning med musik. LÄS MER