Sökning: "barnskötare till lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden barnskötare till lärare.

  1. 1. Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Asserborn; Marie Flemming; [2021]
    Nyckelord :förebyggande arbetssätt; lärmiljö; relationellt förhållningssätt; språklig sårbarhet; övergångar;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Asserborn, Jeanette & Flemming, Marie (2021). Perspektiv på språklig sårbarhet i övergången mellan förskola och skola. Specialpedagogprogrammet, Fakulteten för lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers syn på barns inflytande i fritidshemmet : - en barnkulturell studie

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Sofia Rydén; [2020]
    Nyckelord :Barnkultur; barnkulturforskning. barns möjligheter till inflytande; fritidshemmet; fritidshemsforskning; barnkulturell plats; Lgr 11; barndomssociologi; intersubjektivitet; generationsordning; Konventionen om barnets rättigheter.;

    Sammanfattning : Syftet med studie är att undersöka hur barns inflytande i fritidshemmet ser ut enligt de pedagoger, lärare, förskollärare och barnskötare som arbetar där. Studien grundas i en syn på fritidshemmet som barnkulturell plats, en arena för barnkultur och barns kultur. LÄS MER

  3. 3. ”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lynda MacGregor; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklassFörfattare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Jan Eriksson Examinator: Marita RhedinRapportnummer: VT18-1120-01Nyckelord: Överinskolning, förskoleklass, förskola, NPF, Med utgångspunkt i att förskoleklassen nu blir en obligatorisk del i skolplikten, samt vikten i att tidigt identifiera och bemöta barn i behov av särskilt stöd med insatser för främjat lärande, har vi frågat oss hur överinskolningen av barn från förskola till förskoleklass ser ut. Det framgår i styrdokumenten för de båda verksamheterna att det ska läggas ett extra fokus på barn i behov av särskilt stöd i samband med överlämning till förskoleklass för att övergången ska vara så odramatisk för barnen som möjligt. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering och hierarki : En studie av konflikter, hierarki och makt utifrån förskolepersonalens perspektiv

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :William Viberg; [2017]
    Nyckelord :Conflicts; hierarchy; preschool;

    Sammanfattning : During my years working in pre-school, I have been fearful of bumping into colleagues and ending up with a conflict in the workplace. I have worked in a handful of preschools around Stockholm and more or less have encounted the same phenomenon everywhere.   In my study, I want to immerse myself in this phenomenon. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet i Sydafrikanska förskolor : En studie om sydafrikanska pedagogers tankar och arbete med barns delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Louise Wahlström; [2017]
    Nyckelord :Children s participation; South Africa; Preschool; Barns delaktighet; Sydafrika; förskola;

    Sammanfattning : Syftet men det här examensarbetet är att bidra med kunskaper om barns delaktighet ur ett Sydafrikanskt perspektiv. Detta sker genom att undersöka hur pedagoger, lärare och barnskötare ser på barns delaktighet i Sydafrikanska förskolor.  Studien bygger på tre frågeställningar som skapats utifrån studiens syfte. LÄS MER