Sökning: "bedömningskompetens"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet bedömningskompetens.
1. Bedömningens roll i engelskämnet : En undersökning av engelsklärares uppfattningar om ändamålsenliga bedömningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien har undersökt engelsklärares uppfattningar av ändamålsenliga bedömningar. Den gjorde det genom två huvudsakliga forskningsfrågor: Hur beskriver engelsklärare att de arbetar med förhållandet mellan undervisning, bedömning, dokumentation, betygsättning? Hur ser engelsklärare på förhållandet mellan formativ respektive summativ bedömning? Studien använde sig av en metodik som byggde på grundad teori, och använde semistrukturerade intervjuer för att samla in data om engelsklärares uppfattningar. LÄS MER
2. Bedömningssamtal i ämnet modersmål : En fallstudie i två modersmålsenheter i pandemitider
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Denna studie fokuserar bedömningssamtal i ämnet modersmål, i två olika modersmålsenheter. Dessa bedömningssamtal genomfördes med behöriga och obehöriga lärare inför betygssättning för att stödja de icke-behöriga lärarna och öka deras bedömningskompetens, vilket förväntas leda till ökad samstämmighet i tolkningen av elevernas prestationer. LÄS MER
3. Samsyn och samstämmighet ibedömningsprocessen av läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Studien syftar till att se till relationen mellan samsyn och samstämmighet i lärares bedömningar av läsförståelse. Detta görs genom att se till lärares summativa utlåtande, återkoppling till elever samt lärares attityder mot kollegialt samarbete vid bedömning. Sex lärare har gjort individuella bedömningar av tre elevsvar. LÄS MER
4. Förhandling eller förvandling? : sambedömningens förutsättningar att utveckla professionella bedömare i matematikämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka former av sambedömning som verksamma matematiklärare på mellanstadiet ingår i vid bedömning av nationella prov, och hur de anser att det ger dem möjligheter att utvecklas som bedömare. Begreppet sambedömning har genom studier visat sig bära på en skiftande innebörd av syften och former vilka i sin tur har inneburit skiftande förutsättningar för lärare att utveckla förmågor att utföra likvärdiga bedömningar. LÄS MER
5. Bedömning och betygssättning, ett uppdrag med ett stort ansvar. : Modersmålslärarnas kompetens och erfarenhet i bedömning och betygssättning. En studie baserad på 12 informanter som undervisar i sex olika språk från åtta olika kommuner i Sverige.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Denna studie är av kvalitativ karaktär och baseras på intervjuer med 12 modersmålslärare i sex språk, somaliska, arabiska, tigrinja, ryska, tjeckiska, och kurdiska från åtta olika kommuner i Sverige. Anledning till att jag valde kvalitativa intervjuer är för att få kunskap om modersmålslärarnas kompetens och erfarenhet i bedömning och betygssättning efter införandet av den nya kursplanen lgr11. LÄS MER