Sökning: "begreppsförklaring"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade ordet begreppsförklaring.

  1. 1. Evidensbaserad vård av patienter med svårläkta sår på hälsocentral : Distriktssköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Jakob Klang; Tomas Vandér; [2023]
    Nyckelord :Distriktssköterska; Erfarenhet; Evidensbaserad vård; Hälsocentral; Kvalitativ design; Svårläkt sår.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Patienter med svårläkta sår förväntas öka. Svårläkta sår medför långvarigt lidande för patienter. Evidensbaserad vård är viktigt för sårläkning. Distriktssköterskan möter ofta patienter med svårläkta sår på hälsocentral. LÄS MER

  2. 2. Våldsutsatta kvinnors erfarenhet av vårdpersonalens bemötande inom hälso- och sjukvården : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Emelie Boman; Adriana Lucia Siljendal; [2023]
    Nyckelord :Gender-based violence; patient experience; public health problem; Folkhälsoproblem; könsbaserat våld; patientupplevelse;

    Sammanfattning : Introduction Violence against women is one of the major social problems of our time and a violation of women's human rights. Globally, it is estimated that one out of three women are exposed to some type of violence. LÄS MER

  3. 3. Är instruktionen användarvänlig? : En studie om användning av termer samt text och bild i samverkan i instruktioner för digitala verktyg.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Amanda Andersson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract (sv) Forskning visar att människor generellt inte läser manualer då de ofta upplevs som jobbiga, obegripliga eller för svåra. Instruktioner för program eller system innehåller ofta svåra termer och för den tekniskt okunniga kan detta uppdrag kännas nästintill omöjligt. LÄS MER

  4. 4. "Jag följer läroplanen." : En kartläggning över vilka högtider, symboler och berättelser från kristendomen, islam och judendomen som lärare väljer att undervisa om genom en läromedelsgranskning och en enkätundersökning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Ronja Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :religion; religious education; elementary school; subject selection; festivals; symbols; stories; religion; religionskunskap; grundskolan; stoffurval; högtider; symboler; berättelser;

    Sammanfattning : This study examines which festivals, symbols and stories from Christianity, Islam and Judaism that the teachers choose to treat in religious education in primary school. The purpose is to see what the teachers do for selection of the large number of festivals, symbols and stories that are linked to the three religions based on the wording in the curriculum as the National Agency for Education does not provide a detailed explanation of what is requested or concept of festival, symbol or story. LÄS MER

  5. 5. Jag kunde se vad det stod men jag vet inte vad det betyder : Bildstödets betydelse för begreppsförståelse i matematik i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Kim Simonsson; Elin Kraaijenbrink; [2020]
    Nyckelord :Math word problems; visual support; reading comprehension; concept comprehension; mathematical concepts; resources; social semiotics; matematiska textuppgifter; bildstöd; läsförståelse; begreppsförståelse; matematiska begrepp; resurser; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Den här empiriska studien syftar till att undersöka i vilken utsträckning elever i årskurs 3 kan öka sin begreppsförståelse med hjälp av bildstöd. Studiens teoretiska ram grundar sig i den socialsemiotiska teorin som riktar in sig på hur kommunikation sker. LÄS MER