Sökning: "behöver barnen vila på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden behöver barnen vila på förskolan.
1. Barns vila i förskolan : En kvalitativ studie om organisationen av barns vila i förskolan ur ett norm- och hälsoperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Vårt syfte med studien var att identifiera sätt att organisera barns vila i förskolan samt belysa förskollärares respektives vårdnadshavares uppfattningar av vilans organisation i förskolan. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat förskollärare samt vårdnadshavare till barn som vilar på förskola. LÄS MER
2. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER
3. Ett didaktiskt perspektiv på lek och språkutveckling : En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Lek och språk är centrala aspekter för barns utveckling i förskolan. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi uppmärksammat att lek och språkutveckling tolkas olika på olika förskolor. LÄS MER
4. Högläsning, ett tillfälle för lärande eller en stund för vila? : Pedagogers och vårdnadshavares uppfattningar om vad högläsningen kan bidra till
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogernas och vårdnadshavarnas inställning till högläsning samt att se hur samarbetet mellan hem och förskola kring ämnet högläsning upplevs. Med hjälp av en kvalitativ enkätundersökning har vi närmat oss en förståelse för pedagogernas syn på barnbokslitteraturen och hur den används på förskolan. LÄS MER
5. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER