Sökning: "behavioral theory"

Visar resultat 1 - 5 av 557 uppsatser innehållade orden behavioral theory.

  1. 1. En vågskål mellan anpassning och intrång. En kvalitativ studie om hur generation Z uppfattar sin integritet vid riktad reklam online.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Stina Stensson; [2024-03-01]
    Nyckelord :Generation Z; Integritet; Riktad reklam; Online;

    Sammanfattning : In today's society, the internet is an integral part of people's everyday lives, where every digital interaction creates a unique imprint. Through our online activities, we are carefully tracked and analyzed by various actors, primarily companies, who strive to create advertising that reaches us in our digital habitat. LÄS MER

  2. 2. ”Har du sex som du mår bra av?” : En narrativ analys om barnmorskors erfarenhet av att identifiera sexuell ohälsa och våldsutsatthet hos ungdomar genom bedömningsverktyget SEXIT

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Anna Wennberg; Hlin Nordström; [2024]
    Nyckelord :ADOLESCENCE; ASSESSMENT TOOLS; MIDWIVES; NARRATIVE ANALYSIS; RISK REDUCTION BEHAVIOR; YOUTH CLINIC; VIOLENCE; BARNMORSKOR; BEDÖMNINGSVERKTYG; MINSKAT RISKBETEENDE; NARRATIV ANALYS; UNGDOM; UNGDOMSMOTTAGNING; VÅLD;

    Sammanfattning : Abstrakt  Bakgrund: Sexuell ohälsa och våldsutsatthet är vanligt bland ungdomar och kan få allvarliga hälso-och beteendemässiga konsekvenser för unga kvinnor och män. Ungdomsmottagningarnas centrala mål är att främja sexuell och reproduktiv hälsa. LÄS MER

  3. 3. Intrycksstyrning inom högskoleutbildning : En studie om intrycksstyrningsstilarnas relation till social önskvärdhet hos universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Märta Lilja; Daisy Nicholls; [2024]
    Nyckelord :Impression management; Social Desirability; students; university environment; norms; roles; Intrycksstyrning; social önskvärdhet; studenter; universitetsmiljö; normer; roller;

    Sammanfattning : Ett flertal forskare har noterat sambanden mellan intrycksstyrning och social önskvärdhet som växt fram ur Erving Goffmans dramaturgi om människans agerande i sociala kontexter. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur olika intrycksstyrningsstilar används av universitetsstudenter och vilka samband som existerar mellan dessa stilar och den upplevda sociala önskvärdheten. LÄS MER

  4. 4. Vilka behandlingsmetoder finns för våldsutövande män? : En litteraturstudie om behandlingsmetoder för män som utövat våld i nära relation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Lara Gailany; Gabriella Lahdo; [2024]
    Nyckelord :male perpetrators; treatment methods; individually tailored interventions; social work; våldsutövande män; behandlingsmetoder; individanpassade insatser; socialt arbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är sammanställa forskning om behandlingsmetoder för män som utövat våld mot kvinnor i nära relation. I syftet ligger även att granska vilka metoder som anses vara framgångsrika i detta behandlingsarbete. Åtta artiklar utgör studiens empiri. LÄS MER

  5. 5. Hur upplever olika generationer beteendeanpassad marknadsföring?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :SveaFilippa Hjalmarsson; Ebba Samuelsson; [2023-11-07]
    Nyckelord :Beetendeanpassad Marknadsföring; Attityder; Ambivalens; Generational Cohort Theory; Advertising Value Model;

    Sammanfattning : Research questions: ● What are the underlying factors influencing attitudes towards behavioral marketing across different generations? ● Is it possible to identify an ambivalent attitude towards behavioral marketing across different generations and if so how is it expressed? Purpose: The purpose of the study is to investigate the reasons for the attitudes towards behavioral marketing in different generations. Furthermore, the aim of the study is to investigate whether there is an ambivalent attitude within the generations when it comes to behavioral marketing and how it shows. LÄS MER