Sökning: "behavioristiskt synsätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden behavioristiskt synsätt.

  1. 1. "Att ge läxa för läxans skull" : En kvalitativ studie om matematikläxors syfte och påverkan utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Bergman; Karolina Flodstam; [2017]
    Nyckelord :Motivation; prestation; behavioristiskt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare motiverar och värderar matematikläxors inverkan på elever i årskurs 4-6. Med hjälp av studien vill vi skapa en förståelse för vilka faktorer som är av betydelse för läxors effekter som rör prestation och motivation. LÄS MER

  2. 2. En studie om talutrymme samt bemötande i klassrummet utifrån elevernas kön

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Erika Nyström; [2017]
    Nyckelord :Speech space; equality; verbal communication; injunctions; praise; Talutrymme Jämställdhet Muntlig kommunikation Tillsägelser Beröm;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to see if there is any difference in speech space and teachers treatment against pupils with different gender.  I have made this study based on behaviorist and a socio-cultural approach. Children need a positive reinforcement to learn and to co-op with their environment. LÄS MER

  3. 3. ”Det är upp till läraren själv” Lärares arbetssätt och tankar kring matematikläxor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Andersson; Sofie Harvigsson; [2016]
    Nyckelord :behavioristiskt perspektiv; elever; kvalitativ intervju; lärare; läxor; matematikläxor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att lyfta fram olika lärares tankar kring hur och varför de arbetar med läxan som undervisningsform, samt hur läxor påverkar elevernas lärande utifrån det sociokulturella och det behavioristiska perspektivet. I arbetet med att samla in och analysera empirin följde vi den kvalitativa forskningsmetoden. LÄS MER

  4. 4. Vad kan vi lära i mötet med andra lärare? En studie om läs- och skrivlärande genomförd i två skolor i Kapstaden.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Carlsson; Matilda Borg; Hanna Dahlin; [2013]
    Nyckelord :Sydafrika; lärare; elever; skrivlärande; läslärand;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka hur lärare i två skolor i Kapstaden arbetar medelevers tidiga läs- och skrivlärande för att ta reda på hur vi kan lära av andra lärare. Vi villundersöka vilka strategier och metoder lärare använder sig av i sin undervisning genom attreflektera över på vilka sätt de kan användas. LÄS MER

  5. 5. Mål och åtgärder för en förbättrad läsförståelse. En diskursanalys av åtgärdsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Mattsson; [2012-10-01]
    Nyckelord :diskursanalys; tolkningsrepertoar; åtgärdsprogram; läsförståelse; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka vilka mål och åtgärder som finns i de åtgärdsprogram som är upprättade för elever med brister i läsförståelse och vilka teorier dessa har sitt ursprung i, samt att diskutera vilka konsekvenserna skulle kunna bli för individens lärande. Teori och metod: Studiens kunskapsansats är diskursanalys. LÄS MER