Sökning: "behov av förebilder"
Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden behov av förebilder.
1. Då väcks läslusten : En studie om svensklärares arbete med att främja läslust i årskurs 7–9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Mot bakgrund av svenska ungdomars sjunkande intresse för att läsa och försämrade läsförmågor som mätningar under det senaste decenniet visar, har grundskolan en stor utmaning i att främja elevers läsning. För att elever ska vilja läsa mer är den lustfyllda upplevelsen av läsning av stor betydelse och något som svensklärare enligt styrdokumenten ska arbeta med att främja. LÄS MER
2. Kvinnor i karriären i Kriminalvården : En studie om kvinnors karriärmöjligheter på en svensk klass 1-anstalt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Studien Kvinnor i karriären i Kriminalvården har sin utgångspunkt i begreppet jämställdhet. Svenska Kriminalvården är en statlig myndighet och måste, precis som alla som verkar inom svensk arbetsmarknad, se till att lagar och regler efterföljs. LÄS MER
3. Gängkriminellas möjlighet att ta sig ur gänget - En systematisk litteraturstudie som granskar och värderar insatser för gängkriminella avhoppare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Gang criminality is a much-discussed topic that is extensively researched. The knowledge gained from the research explains why individuals become gang criminals and which factors make gang criminals remain in the gang. However, there is less research on which interventions are effective for leaving the gang and why. LÄS MER
4. Läsfrämjande arbete på fritidshemmet : En intervjustudie om hur lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra hur sex lärare i fritidshem resonerar om läsfrämjande arbete på fritidshemmet. Frågeställningarna som har utformats utifrån syftet och som använts i studien är; Bedriver lärarna i fritidshemmet ett läsfrämjande arbete och vad anser de att detta syftar till? Använder lärarna i fritidshemmet några strategier för ett läsfrämjande arbete och i så fall vilka? Anser lärarna i fritidshemmet att det finns utmaningar och möjligheter för att arbeta läsfrämjande i fritidshemmet och i så fall vilka är dessa? För att samla in data användes kvalitativ metod genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Carreira Jönsson, Susanna och Karlsson, Sofia (2023). Förskolans möjligheter vid språklig sårbarhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER