Sökning: "bemötandet barn utan diagnos"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden bemötandet barn utan diagnos.

  1. 1. Sociala kontexters betydelse för barn och unga med adhd : Socialarbetares bidrag till förståelse av fenomenet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kajsa Andersson; Lovisa Burlin; Amanda Granlund; [2021]
    Nyckelord :Adhd; medikalisering; sociala kontexter; miljö och sociala kontexter; socialt arbete; helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar hur sex olika socialarbetare kan se på olika sociala kontexters betydelse för beteenden som kan leda till en adhd-diagnos bland barn och unga. Studiens frågeställningar vill få fram vilka förklaringar som intervjupersonerna ger till olika sociala kontexters betydelse som kan omge barn och unga som diagnostiseras med adhd samt hur intervjupersonerna förklarar bakomliggande orsaker till beteenden som kan ge upphov till en adhd-diagnos. LÄS MER

  2. 2. Hur går det i skolan? En studie av extremt mycket för tidigt födda barns skolgång speglad genom föräldrars berättelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Karrin; [2013-03-04]
    Nyckelord :extremt mycket för tidigt födda barn; behov; svårigheter; utredning; diagnos; skolsituation; agerande; bemötande; kunskap; framtid;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer med föräldrar till extremt prematura barn, klargöra hur dessa barns skolsituation gestaltat sig. Studien avsåg att lyfta fram hur förutsättningarna sett ut såväl socialt som kognitivt i skolan för dessa barn, vilka behov och vilka svårigheter de har eller har haft, vilket eventuellt stöd de har eller har fått samt hur bemötandet ifrån skolan varit. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers bemötande av barn i förskolan som är oflexibla-explosiva i sitt beteende – barn utan ADHD-diagnos.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ferdausi Sultana; [2012]
    Nyckelord :Speciella behov; ADHD; Oflexibla-explosiva barn; S;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår studie var att belysa hur pedagoger bör bemöta barn i förskolan som äroflexibla-explosiva i sitt beteende. Studien fokuserar på tre frågeställningar: Hur bör mansom pedagog bemöta barn som är oflexibla-explosiva i sitt beteende i förskolan? Hur kanpedagoger inkludera barn som är oflexibla-explosiva och skapa ett samspel i barngruppen?Vilka metoder kan pedagoger använda i bemötandet av barn som är oflexibla-explosiva?Vi undersökte genom ett frågeformlär i en kvalitativ forskning på tre förskolor och tvåobservationer av pedagoger i två förskolor. LÄS MER