Sökning: "berättare"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade ordet berättare.

  1. 1. Jag tror inte på sådant… men… : En studie i framställningen av övernaturliga berättelser

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Filip Östermark; [2023]
    Nyckelord :Narrativ; övertro; Labov; trovärdighet; memorat; frågelista; övernaturligt; folklore; folktro;

    Sammanfattning : Studien undersöker berättandet om övertron och hur, ofta vardagliga, händelser tillskrivs det övernaturliga. Genom narrativanalys med framför allt Labovs modell och jämförelser tillfolktron söks förståelse för memoratens framställning och poänger. LÄS MER

  2. 2. "Saliga äro de anspråkslösa" : En hermeneutisk-semiotisk analys av den institutionella västerbottniska berättarteatern.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Amandreas Norman; [2023]
    Nyckelord :Storytelling; theatre; performance analysis; Berättarteater; Västerbottensteatern; föreställningsanalys; berättare;

    Sammanfattning : ”Blessed be those without pretense”: A hermeneutic-semiotic analysis of the institutionally produced storytelling theatre of Västerbotten is a bachelor thesis in Performance Studies. The study aims to examine and define the aesthetic and commonly occurring themes of the institutionally produced storytelling theatre of Västerbotten, and to discuss the representation of the citizens of Västerbotten on stage, which ideals and characteristics are desirable and which are not. LÄS MER

  3. 3. Att föreställa sig andra komplext : En litterär studie i hur John Greens Pappersstäder kan kopplas till värdegrunsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lara-Theresa Luthardt; [2023]
    Nyckelord :Berättare; identitet; John Green; narratologi; Pappersstäder; värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Att föreställa sig andra som komplexa kan vara svårt men det är viktigt i värdegrundsarbetet i grundskolans svenskämne. En text som Pappersstäder (2008) kan vara behjälplig i ett sådant arbete eftersom författaren John Green tog sig an uppgiften att skriva den med detta tema i åtanke. LÄS MER

  4. 4. "You just have to belong. Long to be" : Narrativ, identitet och trauma i Melina Marchettas On the Jellicoe Road

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sofie Ek; [2023]
    Nyckelord :On the Jellicoe Road; Melina Marchetta; Perry Nodelman; Maria Nikolajeva; Narrative; Alternating Narratives; Unreliable narrator; Literary devices; Storytelling; Plot; Puzzle; Reader; YA fiction; Orphan; Bildungsroman; Identity; Trauma; Memory; On the Jellicoe Road; Melina Marchetta; Perry Nodelman; Maria Nikolajeva; Narrativ; Växlande narrativ; Opålitlig berättare; Litterära verkningsmedel; Berättande; Handling; Pussel; Läsaren; Fiktion för unga vuxna; Föräldralösa; Bildningsroman; Identitet; Trauma; Minne;

    Sammanfattning : This essay examines how narrative structures such as: alternating narratives, unreliable narrators, and literary devices affect the predominant storyline in fiction targeted at young adults. Because On the Jellicoe Road depicts an orphan character’s coming of age, attention is additionally brought to the novel’s portrayal of how identity and identities are displayed in relation to the overall mystery that finding one’s family creates. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiska atmosfärer i samlingen : Barns möjligheter till berättande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Alexandra Larsen; [2022]
    Nyckelord :circle-time; narrative; pedagogical atmospheres; preschool; berättande; förskola; pedagogiska atmosfärer; samling;

    Sammanfattning : The following essay aims to investigate circle time in preschool and the pedagogical atmospheres that exist there. Pedagogical atmospheres illuminate the approach that pedagogues have towards the children. Furthermore, it examines how the pedagogical atmosphere affects the child’s possibilities of embracing their role as a narrator. LÄS MER