Sökning: "berättelseform"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet berättelseform.

  1. 1. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  2. 2. Lärares idéer om högläsning : En intervjustudie i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Karina Nytzén; Daniel Paulsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; didaktiska modeller; högläsning; dialog; skönlitteratur; sakprosa; lågstadieelever; läsförståelse.;

    Sammanfattning : Språket är en bärande del för elevens kunskapsutveckling under skoltiden. Det är genom språket vi kommunicerar med andra för att framföra tankar, åsikter och funderingar. I denna studie undersöks hur lärare använder sig av högläsning för att främja elevernas språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Dusch efter idrotten? En kvalitativ intervjustudie ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Midde Hamrin; Hanna Hilvenius; [2014-03-10]
    Nyckelord :dusch; omklädning; hygien; idrottslärare; Idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte Syftet var att undersöka hur idrottslärare upplever duschmomentet efter idrottslektionen. Teori I tidigare kursplaner från 1962 och 1969 fanns det tydliga formuleringar om hygien i samband med idrottslektionen. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på naturvetenskap och teknik inom svensk och norsk förskola

    M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Vicki Berg; [2013]
    Nyckelord :förskola; pedagogik; naturvetenskap; teknik; lek; lärande; arbetssätt; förhållningssätt; förskolans läroplan;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur några svenska och en norsk förskollärare förhåller sig till och arbetar med naturvetenskap och teknik i förskolan. Frågor som undersöks är; vilket förhållningssätt har de intervjuade förskollärarna själva till naturvetenskap och teknik, hur är de intervjuade förskollärarnas inställning till naturvetenskap och teknik i förskolan och hur arbetar man med detta i det dagliga arbete samt hur uttrycker sig de intervjuade förskollärarna om de läroplansmål som finns kring naturvetenskap och teknik. LÄS MER

  5. 5. "Hon med den  söta, allvarliga munnen och ögon som stjärnor" : En kvalitativ studie om hur genus skapas i barnlitteratur

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Patrik Karlsson; [2013]
    Nyckelord :gender; gender structure; narrative form; children s literature; literature analysis; genus; genussystem; berättelseform; barnlitteratur; litteraturanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att analysera hur genus uttrycks och skapas genom fyra populära barnböcker. Böckernas karaktärer analyseras från ett genusperspektiv. En central utgångspunkt är teorin om hur män och kvinnor hålls isär genom att tilldelas olika karaktärsdrag och hur denna uppdelning skapar genus. LÄS MER