Sökning: "beskriva ett företag"

Visar resultat 1 - 5 av 1702 uppsatser innehållade orden beskriva ett företag.

  1. 1. Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonas Larsson; Amelia Kvarefelt; [2024-02-20]
    Nyckelord :Ekonomistyrning; Levers of Control; Lönsamhet; Konkurrenskraft; Konsumtionsbeteende; Kris; Inflation;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit alltmer uppenbar. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer under införandeprocessen av en systemintegration mellan en e-handelsplattform och ett affärssystem : En fallstudie inom fallföretaget Klubbhuset

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :David Andersson; [2024]
    Nyckelord :E-handelsplattform; affärssystem; e-handelsintegration; API; IT-konsult; IT-konsultsamarbete; framgångsfaktorer;

    Sammanfattning : Företag har idag enklare att införskaffa nya system och applikationer. De nya applikationerna och systemen måste integreras med befintliga system, vilket många företag har problem med. När företagen växer blir problemen större. LÄS MER

  3. 3. Användning av prestationsmätning inom IT Service Management hos fem små och medelstora företag : En kvalitativ studie om upplevda fördelar, utmaningar och risker

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Strandberg; [2024]
    Nyckelord :ITSM; IT Service Management; ITIL; SME; it-tjänstehantering; små och medelstora företag; prestationsmätning;

    Sammanfattning : Att leverera IT-relaterade tjänster är utmanande för många företag och verksamheter. För att underlätta för leverantörer av IT-tjänster har processtöd tagits fram som går under namnet IT Service Management där det ledande ramverket ITIL tillhandahåller riktlinjer för bland annat processer i form av incident- och problemhantering. LÄS MER

  4. 4. Motiverande ledarskap och VD:ars tankar kring självbestämmandeteorin : Insikter från en kvalitativ innehållsanalys av podcastintervjuer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Jonatan Palmquist; Aron Fürstenberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tillämpningen av Självbestämmandeteorin (eng.Self-Determination Theory forts. SDT) i svenska företag med fokus på hur VD:ar inkluderar SDT i sina ledarskapsfilosofier. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för enanvändarcentrerad företagskultur : En fallstudie av hur olika faktorer påverkar enanvändarcentrerad företagskultur under en agilsystemutvecklingsprocess av digitala produkter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Malin Grandin; [2024]
    Nyckelord :UX; User experience; user centred; organization culture; UX-maturity; design; silo; agile system development; UX; användarcentrering; organisationskultur; UX-mognad; design; silo; agilsystemutveckling;

    Sammanfattning : Att involvera UX (”User Experience”) i ett tidigt skede i en agil systemutvecklingsprocess avdigitala produkter och tjänster har visat sig vara en framgångsfaktor för företag. Företag inseri allt högre grad affärsvärdet av att involvera användare. LÄS MER