Sökning: "bestående beteendeförändring"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bestående beteendeförändring.

  1. 1. JÄMSTÄLLDHET INOM TRANSPORTSYSTEMET : En studie om strukturernas påverkan på samhällets utformning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Ahlberg; Stina Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; transportsystem; beteendeförändring; strukturer; hållbara transporter; feminism;

    Sammanfattning : Normer och strukturer är med och formar vårt samhälle och den miljö vi lever i. Detta innebär att utformningen av en tätort påverkar hur människor upplever tätortens olika sfärer. Vidare styr det även de transportval som görs i vardagen vilket synliggör att det är en viss grupp av människor som gynnas av samhällets utformning. LÄS MER

  2. 2. Persuasive design som redskap för beteendeförändring : En studie om studenters motivation till inlärning på MOOC-plattformar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Josefine Nygren; Kevin Scheffer; [2019]
    Nyckelord :Persuasive design; Fogg s behavior model FBM; gamification; Persuasive Systems Design Model; PSD; thematic analysis; diary method; qualitative; design principles; motivation; MOOC; learning; Persuasive design; Foggs beteendemodell FBM; gamification; Persuasive Systems Design Model; PSD; tematisk analys; dagboksmetod; kvalitativ; designprinciper; motivation; MOOC; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka designprinciper på en MOOC-plattform som kan anses ha en positiv påverkan på motivationen till studenters beteendeförändringar inom en lärandemiljö. Detta genom att jämföra funktioner på MOOC-plattformen Sololearn med designprinciper från ramverket Persuasive Systems Design Model (PSD). LÄS MER

  3. 3. KÖNSSKILLNADER GÄLLANDE RÄDSLA FÖR VÅLDSBROTT UTIFRÅN NYHETSMEDIAS PÅVERKAN : En enkätundersökning om hur olika former av nyhetsmedia bidrar till rädslan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Linnéa Senneby; Rosanna Skoglund; Sofi Stendahl; [2019]
    Nyckelord :gender differences; fear of crime; fear of victimization; news media; könsskillnader; rädsla att utsättas för våldsbrott; nyhetsmedia; former av nyhetsmedia;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersökte skillnader mellan män och kvinnor i rädsla att utsättas för våldsbrott utifrån nyhetsmedias rapportering om våldsbrott, samt skillnader mellan män och kvinnor gällande vilken form av nyhetsmedia som bidrog till högst rädsla att utsättas för våldsbrott. De olika formerna av nyhetsmedia som undersöktes var TV-nyheter, tidningsnyheter, radionyheter och internet-nyheter. LÄS MER

  4. 4. Obesitaskirurgi - en väg till förändrat beteende? : En litteraturbaserad studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Charlotte Andersson; Olivia Svan; [2018]
    Nyckelord :bariatric surgery; changed behavior; experiences; sence of coherence; patientperspective; beteendeförändring; erfarenheter; KASAM; obesitaskirurgi; patientperspektiv;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan år 1945 har obesitas tredubblats globalt och år 2016 hade mer än 650 miljoner människor obesitas. Tillståndet resulterar i minst 2,8 miljoner människors död årligen och överstiger antalet dödsfall relaterat till undernäring. LÄS MER

  5. 5. Hållbara matinköp : En studie om koldioxidpresentation i en digital inköpslista

    Kandidat-uppsats, KTH/Medieteknik och interaktionsdesign, MID; KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Lucas Grönborg; Gustav Johansson; [2017]
    Nyckelord :Koldioxidavtryck; kunskap; motivation; beteendeförändring;

    Sammanfattning : Food is today one of the big criminals in greenhouse gas emissions and to be able to reach the climate goals we need to cut down on food with high carbon footprints. The focus of this study is on how direct information with the help of ICT could be used to increase people's knowledge about carbon footprints of food and their motivation to choose food with low carbon footprints. LÄS MER