Sökning: "betongbro"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet betongbro.

  1. 1. Livscykelanalys av betongbro i produkt- och produktionsskedet – åtgärder för att minska klimatavtrycket

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Kamelia Lazic; Jasmina Imamovic; [2021]
    Nyckelord :Climate impact; Carbon dioxide emissions; Life cycle assessment; Concrete bridge; Klimatpåverkan; Koldioxidutsläpp; Livscykelanalys; Betongbro;

    Sammanfattning : Utsläpp av växthusgaser bidrar till global uppvärmning som är ett hot mot vårt klimat. Sveriges långsiktiga klimatmål är att inte ha några nettoutsläpp senast år 2045. Infrastrukturen står för en betydande del av klimatpåverkande utsläpp. LÄS MER

  2. 2. En fallstudie gällande beräkningsmetoder av spänningsförluster i för- och efterspända betongbroar : Tillståndsbedömning av för- och efterspända betongbroar med dagens beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Marcus Granqvist; [2021]
    Nyckelord :Spänningsförluster; tillståndsbedömning; utveckling i dimensioneringsregler; för- och efterspända betongbroar;

    Sammanfattning : En stor del av Sveriges spännbetongsbroar börjar närma sig hälften av sin tekniska livslängd, vilket leder till att flertalet tillståndsbedömningar kommer att utföras. Då en brokonstruktion är komplex och i regel en stor konstruktion krävs det goda förkunskaper och kännedom om kritiska områden och fenomen som kan ge upphov till skador på den bärande konstruktionen, för att göra en effektiv tillståndsbedömning. LÄS MER

  3. 3. Modelling Time-Dependent Effects for Segmentally Constructed Prestressed Concrete Bridges

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Konstruktionsteknik; Lunds universitet/Institutionen för bygg- och miljöteknologi

    Författare :Niclas Elfving; Joel Sunesson; [2021]
    Nyckelord :Concrete; Creep; Segmentally constructed; Prestressing; Post-tensioning; Viscoelastic; Eurocode; Finite Element; Shell elements; Beam elements; Time-dependant; Steel relaxation.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Tidsberoende effekter, såsom krypning, krympning och stålrelaxation, är ofta svåra att prediktera när det kommer till förspända betongkonstruktioner. Krypning som ett fenomen är komplicerat och förenklas därför i gällande byggnormer (Eurocode), för att underlätta konstruktörens arbete. LÄS MER

  4. 4. Design of Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete Bridges : A Comparative Study to Conventional Concrete Bridges

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Viktor Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Bridge design; CO2 emissions; Mechanical properties and behaviour; Straight short steel fibres; UHPC; UHPFRC; Bro dimensionering; CO2 utsläpp; Korta raka stålfibrer; Mekaniska egenskaper och beteende; UHPC; UHPFRC;

    Sammanfattning : The use of Ultra High Performance Fibre Reinforced Concrete (UHPFRC) in the construction industry started in the 1990s and has since then been used for bridges all over the world. The mechanical properties and the dense matrix result in lower material usage and superior durability compared to conventional concrete, but the implementation of UHPFRC in the Swedish industry has been delayed. LÄS MER

  5. 5. Analysis of post-tensioned concrete box-girder bridges : A comparison of Incremental launching and Movable scaffolding system

    Master-uppsats, KTH/Bro- och stålbyggnad

    Författare :Hamad El Hamad; Furkan Tanhan; [2018]
    Nyckelord :Movable scaffolding system; MSS; Incremental launching; post-tension; prestress; slen- derness; box-girder; Stockholm Bypass; Movable scaffolding system; MSS; Etappvis lansering; efterspänning; förspänning; slankhet; box-girder; Förbifart Stockholm;

    Sammanfattning : When designing a bridge it is of high importance that the geometry for the cross section is optimized for the structure. This is partly due to the influence of the amount of material needed and its impact on the budget and environment. LÄS MER