Sökning: "betygskriterier historia"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden betygskriterier historia.

  1. 1. Genusanalys av läroboken Levande historia  : En analys utav fördelningen av män och kvinnor i upplagorna 2003 och 2013

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Åkesson; [2016]
    Nyckelord :textbook analysis; gender; läroboksanalys; genus; levande historia;

    Sammanfattning : Arbetet har gått ut på att undersöka hur ofta kvinnor och män gestaltas på bilder i läroböckerna samt hur ofta kvinnor och män nämns i läroboksregistret. Läroböckerna som granskningen har gjorts på är två olika upplagor av Levande historias läroböcker. LÄS MER

  2. 2. Läroplan i förändring : en kvalitativ studie angående lärares inställning till Gy 11’s ämnesplaner och kunskapskrav, i relation till Lpf 94's kursplaner och betygskriterier

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Therese Fredriksson; Maja Ekberg; [2013]
    Nyckelord :bedömning; betygshistoria; betygsskala; betygssystem; Gy 11; Lpf 94; läroplan; historia;

    Sammanfattning : År 2011 infördes en ny läroplan för gymnasieskolan; Gy 11. Detta arbete fokuserar på att ta reda på vad Gy 11 faktiskt innebär för lärare och deras arbete i skolan idag. Både lärarstuderande och verksamma lärare tycks uppleva svårigheter med att till fullo implementera Gy 11 i lärandesituationer. LÄS MER

  3. 3. Utanför kunskapssamhället? : En studie av 1990-talets skolförändringar och deras betydelse för ungdomars möjligheter att söka vidare till högre studier

    Magister-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Jörgen Holmberg; [2010]
    Nyckelord :historia; HSO; utbildning; betygssystem; behörighetskrav; skola; kommunalisering;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida 1990-talets omfattande omstrukturering av den svenska skolan, i synnerhet det nya betygssystemet och de nya behörighetsreglerna vilka infördes 1998, påverkat elevers betyg och därmed möjligheter att söka vidare till gymnasieskolan och/eller till högre studier i olika utsträckning beroende på var man genomfört sina studier. Som stöd för antagandet att så kan ha skett stödjer jag mig på den teoribildning som finns kring arbetsprocesser och arbetsvillkor med människor i så kallade människobehandlande organisationer (Human Service Organisations). LÄS MER

  4. 4. En undersökning av hur några elever och deras lärare uppfattar förhållandet mellan kunskap och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Anna Wedin; [2007]
    Nyckelord :Kursplaner; kunskap; IB; betygsystem och historia;

    Sammanfattning : Det här är en jämförande studie av två skolsystem, International Baccalaurate (IB) och den svenska gymnasieskolan. Studien fokuserar på bedömningen av elevers kunskaper i historia. Uppsatsen undersöker hur elever och lärare uppfattar förhållandet mellan kunskap och bedömning. LÄS MER

  5. 5. Egna betygskriterier &ämnesmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Ahlfors; [2006]
    Nyckelord :betygskriterier; ämnesmål; styrdokument; fristående skolor; Kunskapsskolan;

    Sammanfattning : Detta arbetes syfte är att undersöka hur betygskriterier och ämnesmål i historia utformas på lokal nivå i högstadieskolan. För att kunna göra undersökningen har jag valt att intervjua två lärare och analysera texter på lokala kriterier från två skolor. LÄS MER