Sökning: "betygskriterier matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden betygskriterier matematik.

  1. 1. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  2. 2. Hur gymnasielärare relaterar matematikuppgifter till olika betygsnivåer

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mattias Ragnarsson; [2023]
    Nyckelord :high school mathematics; grade levels; evaluation of assignments.; matematik gymnasiet; betygsnivåer; värdering av uppgifter.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur behöriga matematiklärare värderar matematikuppgifter och till vilken betygsnivå de kan relateras. Studien har genomförts som en kvalitativ studie baserad på tematisk analys. Åtta professionella matematiklärare har intervjuats och deras uttalanden har analyserats. LÄS MER

  3. 3. Elevuppfattingar om samband mellan programmering och matematik : En fenomenografisk studie om några gymnasieelevers uppfattningar om samband mellan programmering och matematik med fokus på likheter, skillnader, möjligheter och begränsningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Östberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :Programmering; matematik; elevers uppfattningar; gymnasieskolan; fenomenografi;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka några gymnasieelevers uppfattningar om samband mellan programmering och matematik med fokus på likheter, skillnader, möjligheter och begränsningar. Metoden utgår från en fenomenografisk ansats med intervjuer som transkriberats och analyseras via en kategoriseringsmetod i sju steg. LÄS MER

  4. 4. En studie om hur lärare ser på ämnesövergripande arbetssätt kopplat till elevers motivation i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Sernelin Hoberg; Mia Norr; [2018]
    Nyckelord :Motivation; Studiemotivation; Tematiskt arbetssätt; Ämnesintegrerat; Ämnesövergripande; Ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : AbstractDet här arbetet syftar till att undersöka sambandet mellan ett ämnesövergripande arbetssätt i grundskolan med inriktning 4–6 och elevers studiemotivation. Fokus kommer främst ligga på hur lärare ser på att arbeta ämnesövergripande jämfört med ämnesindelat inom de samhällsorienterande ämnena. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av problemlösning i skolmatematik. : En litteraturstudie om centrala faktorer vid bedömning av problemlösningsförmåga i årskurs 9.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Matematiska institutionen; Tekniska högskolan

    Författare :Emma Johnsson; [2013]
    Nyckelord :Matematik; bedömning; problemlösning; kursplan; betygskriterier;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att utifrån forskning undersöka vilka faktorer som är centrala vid bedömning av problemlösning i matematiken och koppla detta till kursplaner och betygskriterier.Utifrån tidigare forskning, rapporter och utvärderingar, kursplaner och betygskriterier från Skolverket beskrivs problemlösning, bedömning, kunskap och lärteorier med huvudfokus på bedömning av elevers problemlösningsförmåga. LÄS MER