Sökning: "bibliotek 2.0"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden bibliotek 2.0.

  1. 1. Det digitala fönstret till biblioteken : En digitalt etnografisk studie av bibliotekskonton på Instagram

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malin Ekelöf; [2022]
    Nyckelord :sociala medier; Instagram; bibliotekskonton;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka på vilka sätt biblioteken använder bibliotekskonton på sociala medie-plattformen Instagram och ta del av bibliotekariernas förhållningssätt till kontona. Detta undersöktes genom att besvara följande forskningsfrågor: Vad visar biblioteken upp från den dagliga verksamheten på sitt bibliotekskonto? På vilka sätt används bibliotekskontona i ett läsfrämjande syfte? Vilka förhållningssätt har bibliotekarierna till sitt bibliotekskonto? Studien är baserad på ett empiriskt underlag som bestod av insamlade data från bibliotekskontons publicerade innehåll och kortare intervjuer med bibliotekarier som arbetar med kontona. LÄS MER

  2. 2. Användaren, innehållet och Instagram : En studie om hur visuellt och användargenererat innehåll påverkar användarengagemang på träningsmärkens Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elina Jörgner; Hanna Svantesson; [2021]
    Nyckelord :Engagemang; sociala medier; användargenererat innehåll; informationsarkitektur; Instagram; web 2.0; trovärdighet; gilla-markeringar;

    Sammanfattning : This study examines how visual and user-generated content affects user engagement training brands' Instagram account. The use of social media has increased in recent years. And it is now an important tool for companies when it comes to reaching out to consumers and engaging with them. LÄS MER

  3. 3. Folkbibliotek, sociala medier och relationsmarknadsföring : en kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Folkbibliotek; sociala medier; Facebook; Instagram; Bibliotek 2.0; information; kommunikation; relationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to create an updated image of why and how staff at public libraries in Sweden work with social media in 2019 and what challenges they experience in this work. The study is based on interviews with nine persons who are working with social media in public libraries. LÄS MER

  4. 4. ”För den intresserade allmänheten” : En undersökning av hur tre specialsamlingar visas upp på Instagram

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Maria Zeito; [2019]
    Nyckelord :Social media; Web 2.0; Library 2.0; Instagram; Cultural heritage; Special collections; Research libraries; Accessibility; Visual culture; Visual communication; Visual semiotics; Sociala medier; webb 2.0; bibliotek 2.0; Instagram; kulturarv; specialsamlingar; forskningsbibliotek; tillgänglighet; visuell kultur; visuell kommunikation; bildsemiotik;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to examine how social media, specifically Instagram, is utilized in three special collections libraries in Sweden. The intent is to understand why Instagram is a plausible platform for the purpose of showcasing the libraries’ cultural heritage collections, how this is done and who the target audience is. LÄS MER

  5. 5. LibraryThing for Libraries : Vilken inverkan har urval och mängdbegränsning på taggmolnen?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Sandra Johansson; [2018]
    Nyckelord :Taggar; taggning; taggmoln; folksonomi; indexering; LibraryThing; bibliotek 2.0; OPAC;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor thesis is to study and analyze the impact of LibraryThing's tagmoderation process and tag cloud limits in the library catalog, and assess the differencesbetween tags on their web page and tags in “LibraryThing for Libraries”.Communication with personnel on LibraryThing regarding their moderation processwas established, and the results were then compared with the collected data in thisstudy. LÄS MER