Sökning: "bil påverkan samhället"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bil påverkan samhället.
1. Biltåg i Sverige : Förutsättningar för inrikes biltågstrafik
Master-uppsats, KTH/TransportplaneringSammanfattning : Svenska riksdagen har beslutat att växthusgasutsläppen från inrikestransporter ska minska med 70%mellan 2010 och 2030. Inrikestransporter står för drygt en tredjedel av Sveriges totala utsläpp avväxthusgaser och vägtrafiken står för 90% av utsläppen inom inrikestransporter, där en betydandeandel av vägtrafikutsläppen är från personbilstrafik. LÄS MER
2. Vådan av att skjutsa barn : En kvantitativ studie av påverkan på barn och ungdomars resebeteende till och från sportaktiviteter och reflektion kring skäl för att möjliggöra förändringar
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : Sverige är ett av landen med störst ekologiskt fotavtryck i världen vilket delvis kan förklaras av det höga bilanvändandet. 77 procent av resorna i Sverige är resor som görs med personbil och ungefär hälften av dessa är fritidsresor. Till fritidsresorna räknas bland annat de resor som görs när man skjutsas till fritidsaktiviteter. LÄS MER
3. Hållbar mobilitet i skidorter : en studie av arbetet för en hållbar mobilitet i svenska fjälldestinationer
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Denna studie handlar om hur fjällturism på olika sätt kan arbeta för att minska sin miljöpåverkan av persontransporter. Det finns en tydlig trend inom dagens turism som säger att naturen lockar fler människor än någonsin. Turistdestinationer i svenska fjällen beräknas få fler turister och en ökad besöksnäring. LÄS MER
4. Trängselskatten i Göteborg - Påverkan på befolkningen i Partille kommun med utgångspunkt från inkomst
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Dagens samhälle är väldigt geografiskt utspritt, där bilen har en stor betydelse för människors höga tillgänglighet till olika utbudspunkter. Ekonomiska styrmedel har en tendens att minska den fria tillgången, framförallt för personer med begränsad möjlighet att öka sina transportkostnader. LÄS MER
5. Tillgänglighet & turtäthet i en hållbar stad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : De ökande problemen med klimatförändringar gör att det sätts allt större press på transportsektorn att minska sina utsläpp. Kollektivtrafiken väntas ha en betydande roll vad gäller denna sektors minskade miljöpåverkan och samhällets strävan mot en hållbar utveckling, samtidigt som den ska öka utsatta gruppers tillgänglighet till samhällets service och tillgodose dessa gruppers försörjningsbehov. LÄS MER