Sökning: "bild lärande fantasi kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden bild lärande fantasi kreativitet.

  1. 1. Estetiska uttrycksformer som verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jeannette Martinsson; Safa Ibrahim; Misra Nuru Abdullah; [2024-03-01]
    Nyckelord :Estetiska uttrycksformer; språkutveckling; sociokulturella perspektivet; lekens betydelse; scaffolding; språk som medierande redskap; estetikens betydelse; fantasi och kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om hur förskollärare arbetar med estetisk uttrycksform såsom bild, dans, musik och drama för att stödja barns språkutveckling. I vår studie vill vi synliggöra hur förskollärare skapar tillfälle för att främja språkutveckling vid användandet av estetisk uttrycksform. LÄS MER

  2. 2. Lånad fantasi : Förskollärares uppfattning av barns bildskapande som språkfrämjandeverktyg i förskolans undervisning

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Kedborn; [2021]
    Nyckelord :Barns bildskapande; barns språk; undervisning; samspel; fantasi; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uppfattar betydelsen av barns bildskapande (teckna, måla, lera mm.) för barns språkutveckling samt om och i så fall hur förskollärare använder sig av bildskapande som språkfrämjandeverktyg i sin undervisning. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  4. 4. "Och väggarna förvandlades till världen runtomkring" : pedagogers röster och praktiker kring att främja elevers fantasi och kreativitet i och genom fritidshemmets inomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mia Thorén; [2020]
    Nyckelord :Artifact; creativity; design; didactics; fantasy; leisure-time centre; physical learning environment; Artefakt; design; didaktik; fantasi; fritidshem; fysisk lärmiljö; kreativitet;

    Sammanfattning : Betoningen i fritidshemmets och dess pedagogers uppdrag ligger på det som många gånger är oförutsägbart – lek, utforskande och kreativa arbetssätt samt att främja elevers fantasi och kreativitet. Fritidshemmet är även en fysisk plats – en komplex miljö där förväntningar om informellt lärande och omsorg ska iscensättas och ta plats. LÄS MER

  5. 5. Skapande i förskolan : en studie om hur förskollärare arbetar med bild och skapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Oi Fun Chan; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Kreativitet; Learing by doing; Pedagoger; Skapande;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska förskolan sträva efter att ge barnet möjlighet att utvecklas i sin skapande förmåga och att kunna uttrycka sina tankar, erfarenheter och upplevelser genom estetik. Förskolan ska ge utrymme för barns fantasi och kreativitet. LÄS MER