Sökning: "bild och empati"
Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden bild och empati.
1. ”Tänk när vi blir ryggsäckar…” En kvalitativ aktionsforskningsstudie om historielärarstudenters historiemedvetande och dess påverkan på det historiska samtalet
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till kunskapen om hur historielärarstudenter förstår historia och tillämpar historiska kunskaper och färdigheter i historiska samtal Teori: Studien har sitt främsta intresse inom historiedidaktik. Studiens teoretiska ansatser faller inom den sociokulturella ansatsen och den som ramas in med historiemedvetande. LÄS MER
2. Estetiska uttrycksformer som metod och innehåll i förskolan : en systematisk forskningssammanställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I denna systematiska forskningssammanställning lyfts estetiska uttrycksformer i relation till Barnkonventionen artikel 13 och 31 samt Lpfö 18. Problematisering sker kring formuleringeni Lpfö 18 om att estetik ska vara både metod och innehåll i förskolan och komplexiteten det innebär för förskollärares uppdrag. LÄS MER
3. En liten hund med stora känslor : Information om hundars kroppsspråk för barn
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Undersökningar visar att barn kan ha stor nytta av att interagera med hundar. Samvaron mellan hundar och människor har många positiva effekter och ökar vårt välmående. Men rapporter visar också att det finns negativa aspekter som uppkommer av vår interaktion med hundar. Barn i synnerhet löper stor risk att bli bitna av hundar. LÄS MER
4. Multimodala och visuella verktyg : Kunskapande för elever inom ett autismspektrumtillstånd i bildsalen på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Skolan har i uppdrag att verka för att alla elever når de fastställda kunskapskraven. När elever inte når upp till dessa kunskapskrav ska åtgärder vidtas. Om eleven har en autismdiagnos så ska de förmågor som är nedsatta kompenseras. LÄS MER
5. En jämförelse mellan fiktionell gestaltning och primärkälla på elevers förmåga att uttrycka historisk empati
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Historisk empati är förmågan att ta en historisk aktörs perspektiv utifrån dåtida levnadsvillkor. Det bidrar till att förstå nyanser i handlingar samt att förstå händelseförlopp som rationella snarare än slumpartade. Det finns begränsat med forskning på området i allmänhet men för elever i yngre åldrar i synnerhet. LÄS MER