Sökning: "bildanalys frågor"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden bildanalys frågor.

  1. 11. ”Om en tjej inte skrattar åt en man får hon höra att hon inte har humor, om en kille inte skrattar åt en tjej beror det på att hon inte är rolig.” : Kategorisering av kvinnliga standupkomiker i media under två decennier

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Eva Viding Bussell; [2020]
    Nyckelord :Standup; komiker; normer; humor; kategorisering; MCD; bildanalys; multimodal;

    Sammanfattning : Kategorisering är något som görs av alla människor, hela tiden. Det är ett sätt att sortera omvärlden i olika fack och organisera strukturer för hur allting hänger ihop. LÄS MER

  2. 12. Offentliga skulpturer – hur uppfattas de av barn på mellanstadiet och varför?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ola Synnerholm; [2020]
    Nyckelord :offentliga skulpturer; levandegörande; bildanalys; perception; kognition; bildsemiotik; denotation; konnotation;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag valde ämnet offentliga skulpturer för min undersökning är både ett stort intresse för den samt min motivation att använda den i arbetet som bildlärare. Jag vill veta vilka slutsatser mellanstadieelever drar av att studera skulpturer, vilket blev mitt syfte med detta arbete. LÄS MER

  3. 13. Pettson och Findus: text och bilders funktion : -En komparation av text- och bildförhållandet i tre av Sven Nordqvists böcker om Pettson och Findus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Magdalena Peter; [2019]
    Nyckelord :Pettson och Findus; Sven Nordqvist; text- och bildanalys; sylleps; text- och bildförhållande;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar text och bilders funktion i några av Sven Nordqvists böcker om Pettson och Findus (1986, 1996, 2012). Syftet är att undersöka hur texterna och bilderna i dessa bilderböcker samspelar med varandra samt vilka funktioner text och bild får. LÄS MER

  4. 14. Aktiva pojkar och pojkar flickor? : Hur konstrueras barn i matematiska aktiviteter i matematikläromedel för årskurs 3?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :O´Neill Contreras Carolina; Marika Pihlaja-aho; [2019]
    Nyckelord :Bildanalys; kön; genus; feministisk poststrukturalism; matematisk aktivitet; matematikläromedel;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen granskar hur barn konstrueras i ett urval av matematikläromedel för att undersöka hur barn konstrueras utefter kön, som aktiva eller passiva i en matematisk aktivitet. Genom en bildanalys har könsstereotypa mönster exponerats i det empiriska materialet. LÄS MER

  5. 15. ''Killarna ska klättra i klätterställningen. Tjejerna ska hoppa hage. Tvärtom är förbjudet, tror Sune'' : Genusanalys av bilderböcker för förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Melika Rahmani; Ida Wiklöf; [2019]
    Nyckelord :genus; barnlitteratur; förändring;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pojkar och flickor framställs i bilderböcker för förskoleklassåldern samt undersöka ifall det har skett en förändring under 20-årsperiod. Studien görs i form av en text- och bildanalys av sex bilderböcker med teoretisk utgångspunkt i genusteori. LÄS MER