Sökning: "bildanalys retorik"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden bildanalys retorik.
1. Den mörka sanningen eller en hoppfull förändring? : En studie över hur visuell kommunikation och visuell retorik används i kampanjer gällande våld i nära relationer
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : En undersökning gällande hur kampanjer gällande våld i nära relationer kommunicerar visuellt genom retorik. Undersökningen utförs med en semiotisk bildanalys. Den kreativa lösningen blev varumärket BOYLIFE, vars mål är att arbeta förebyggande mot våld genom att arbeta mot unga killar. LÄS MER
2. Den inramade flykten från Ukraina : En retorisk bildanalys av ukrainska flyktingar i svensk nyhetsmedia
Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
3. Kampanjer kopplade tillbiologisk mångfalds visuella ochretoriska uttryck
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Problemformulering: Den biologiska mångfalden har de senaste årtiondena minskat drastiskt och vi är just nu i “jordens sjätte massutdöende” (Naturskyddsföreningen, 2023). Biologisk mångfald är inte enbart viktig för att det ska finnas variationer bland arter utan är avgörande för även vi människors överlevnad. LÄS MER
4. Kroppsaktivism i sociala medier : En studie om individers förhållningssätt till ideal i instagramflöden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Publicering på sociala medier är ett vanligt förekommande fenomen, det är något som många unga gör dagligen. Genom publicering på sociala medier delar individer med sig av sitt vardagsliv, arbetsliv alternativt arbetar aktivt med marknadsföring av sig själv eller företag. LÄS MER
5. Hur träningsideal mellan kön skiljer sig : En jämförande kvalitativ innehållsanalys av Women´s health och Men´s health
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Den här uppsatsen undersöker hur budskap och ideal skiljer sig mellan de två hälso- och träningsmagasinen Women’s health och Men’s health som både ägs av det amerikanska företaget Hearst communications samt hur den informationen som presenteras förhåller sig till etablerad kunskap om träning. Uppsatsen tar avstamp i gestaltningsteorin med eget utformade gestaltningsramar, förståelsen för teorier om genus och identitet samt bildens och textens retorik. LÄS MER