Sökning: "bildelicitering"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet bildelicitering.

  1. 1. ”…det finns ingen styrka i att måla en bild” : Genusaspekter i elevers bildskapande och attityder till bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nellie Westman; [2023]
    Nyckelord :Bild; elever; attityder; bildelicitering; genus;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att bidra med ny kunskap kring elevers föreställningar om genus och hur det speglas i deras bilder samt hur pojkars och flickors attityder av bildämnet skiljer sig åt, och i så fall hur. För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ intervjustudie kombinerat med bildelicitering där nio elever deltog. LÄS MER

  2. 2. ”Vi har väldigt mycket grejer här, men det är alla olika känslor” : En undersökning om bakgrundsmusik i bildsalen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emilie Aperia; [2022]
    Nyckelord :musik; subjekt; grit; stå i dialog; groove;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fenomenet bakgrundsmusik i bildklassrum och hur elever upplever att detta inverkar för möjligheterna att arbeta med sitt skapande. Detta görs då fenomenet är vanligt förekommande. Min studie utgick från en fenomenologisk ansats för att få syn på hur elever upplever ett fenomen. LÄS MER

  3. 3. Det pedagogiska rummet : En förlegad tanke eller nödvändighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Christoffer Svärd; [2022]
    Nyckelord :Posthumanism; Transhumanism; Ideografisk Etnografi; A r tography; Bildelicitering.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet speglar tankar och erfarenheter genom posthumanistisk och transhumanistisk teori i hur vi uppfattar klassrummet som pedagogiskt rum, specifikt kring de praktiskt estetiska ämnena och tillhörande undervisning. Undersökningen ämnar bearbeta elevers uppfattning kring det rumsliga i eftermälet av en tid där det fysiska har fått ge plats för det digitala under covid-19 pandemin. LÄS MER

  4. 4. Varför bild? : Grundskoleelevers uppfattningar om bildämnets relevans

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sara A. Lindberg; [2021]
    Nyckelord :photo elicitation; primary school; student’s perception; Visual Arts Education; visual culture; visual literacy; bildelicitering; bildundervisning; elevers uppfattning; grundskola; visuell kultur; visuell läskunnighet;

    Sammanfattning : This is a study of qualitative method that aims to investigate how compulsory school students perceive the content of Visual Art Education and the relevance of art education. The study is based on empirical methods that consists of semi-structured interviews with a total of 12 students in grades 6 and 9. LÄS MER

  5. 5. "...om man typ sitter och ritar så får man väl sitta hur man vill" : En undersökning av hur stolen kan förstås i relation till kropp inom en bildpedagogisk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Emma Persson; [2020]
    Nyckelord :posthumanism; materiality; relationality; becoming; co- and discreation; posthumanism; materialitet; relationalitet; tillblivelse; sam- och särskapande;

    Sammanfattning : Under min utbildning har tankar kring elevers placering i klassrummet ofta lyfts. Visualiserar jag dessa tankar ser jag framför mig en spelplan där läraren frenetiskt flyttar runt elever likt spelpjäser. Spelplanen – klassrummet – kan här ses som något passivt som fylls med mening av mänskliga aktörer – lärare och elever. LÄS MER