Sökning: "bisats"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade ordet bisats.

  1. 1. ”Jag inte förstår” : Identifikation av negationsplacering i talat språk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Samuel Kindström; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk SVA ; Negationsplacering; Reception; Processbarhetsteorin; inlärningsålder; Exponeringstid;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade undersöka skillnaden mellan personer med svenska som L1, förstaspråk, och L2, andraspråk, i förmågan att identifiera korrekt och inkorrekt placering av negation i huvudsats och bisats i talat språk. Vidare ämnade studien att undersöka huruvida det fanns en korrelation mellan variablerna inlärningsålder och exponeringstid. LÄS MER

  2. 2. Att mäta progression i svenska som andraspråkstexter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Janna Aanstoot; [2023]
    Nyckelord :L2; skriftspråk; svenska som andraspråk; syntaktisk komplexitet; bisatskvot;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur texter skrivna av studenter i svenska som andraspråk på B-nivå förändras kvantitativt och kvalitativt över tid under sina studier vid Korta vägen, en uppdragsutbildningpå universitet och studieförbund beställd av Arbetsförmedlingen. Nio deltagare producerade en text i början av utbildningen och en i slutet av utbildningen och dessa texter analyserades med avseende på totalt antal ord, medellängd på meningarna (ord/mening = MLM), kvotbisatser vs huvudsatser samt andel felaktiga och svårbedömda satser. LÄS MER

  3. 3. Samtidighet eller motsats – det är frågan : En diakron korpusstudie om utvecklingen av fraser innehållande adverbet samtidigt

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Nelly Larsson; [2022]
    Nyckelord :Grammatik; korpusstudie; språkutveckling; språkförändring; S-kurva; språkhistoria;

    Sammanfattning : Syftet med denna diakrona korpusstudie är att undersöka hur och om frekvensen av den adversativa betydelsen hos kon­struk­tionerna sam­tidigt som, men samtidigt och men samtidigt som har förändrats från 1965 till 2010. De teoretiska utgångspunkterna är grammatikalisering och S-kurvan för språkut­veckling som innebär att an­vändningen av en språklig nymodighet först sprids sakta för att sedan öka snabbt för att se­dan stanna av på en högre nivå. LÄS MER

  4. 4. Vad betyder källkritik i ett skolsammanhang? : En diskursanalys av nyhetsmediers framställning av källkritik inom skolan och historieämnets roll inom detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erik Stolt; [2022]
    Nyckelord :Medier; diskurs; källkritik; historieämnet; tidningar; styrdokument; digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom tillämpandet av en kvalitativ diskursanalys och ett medieteoretiskt perspektiv förstå historieämnets plats i den allmänna mediediskursen om källkritik. Studiens material består av tidningsartiklar från svenska dagstidningar publicerade mellan 2010–2022 som berör ämnet källkritik i samband med skola. LÄS MER

  5. 5. ”Ajatelkaa se ensimmäinen aamu kun tietää että hela veckan är framför oss ja mennä syömään frukostia”. Kodväxlingens grammatik i en svenskfinsk familj

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Sivi Järvinen; [2021-09-13]
    Nyckelord :kodväxling; tvärspråkligt inflytande; sverigefinländare; svenska; finska;

    Sammanfattning : Föreliggande studie försöker identifiera kodväxlingens grammatiska mönster genom en kvalitativ grammatikanalys av vardaglig språkanvändning hos en svenskfinsk familj i norra Sverige. Fokus ligger alltså på att kartlägga hur två språktypologiskt skilda språk, nämligen svenska och finska, språkstrukturellt samverkar inom ett och samma yttrande. LÄS MER