Sökning: "bland klossar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden bland klossar.

  1. 1. Matematikundervisning bland knappar, klossar och mosaik : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sin användning av återbruksmaterial i förskolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Carolin Börjesson; Charlotta Skoogh; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; återbruksmaterial; material; matematikundervisning; återanvändningscenter; materialiteter; samhandling; agens; agenter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare använder återbruksmaterial och hur det kan samhandla med annat material i matematikundervisning. Genom att tillföra återbruksmaterial kan förskollärare möjliggöra att barn får erfara varierande matematikundervisning, då det bidrar till en mångfald av material. LÄS MER

  2. 2. Att kunna bemästra hela verktygslådan : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med lässvårigheter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Granlund; Rebecca Bolin; [2022]
    Nyckelord :Sociocultural perspective; cultural tools; reading difficulties; Sociokulturella perspektivet; kulturella verktyg; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskapen om hur lärare arbetar i sin matematikundervisning för att tillgodose olika varianter av lässvårigheter. En kvalitativ metod med hjälp av intervjuer har använts för att kunna presentera ett resultat. LÄS MER

  3. 3. Lekande och lärande utmaning. : En studie om matematik med duplomallar i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Börjesson; Charlotta Hellström; [2018]
    Nyckelord :Matematik; undervisning; duplo; duplomallar;

    Sammanfattning : Inledning Detta examensarbete syftar till att undersöka hur barn använder matematik när de bygger med duploklossar (Lego) efter duplomallar i förskolan. Detta med anledning av de stärkta mål och riktlinjerna i läroplan för förskolan Lpfö 98 (rev. 2010) inom bland annat matematik. LÄS MER

  4. 4. Bland guldpärlor och klossar –  Lärares refleklektioner kring det laborativa arbetssättet i matematikundervisningen. : En jämförelse mellan lärares reflektioner från kommunala skolor och friskolor med Montessoripedagogik.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Sanna Norrman; Kinga Lukacs; [2015]
    Nyckelord :Laborativt arbetssätt; laborativt material; lärarperspektiv; Montessoripedagogik; kommunala skolor;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka lärare i årskurs 4-6 reflektioner kring det laborativa arbetssättet. Studien innefattar en jämförelse mellan lärare som arbetar på kommunala skolor och lärare som arbetar på friskolor med Montessoripedagogik. LÄS MER

  5. 5. Tissue Microarray kan användas som hjälpmedel inom demensforskning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Tim Mangard; [2015]
    Nyckelord :TissueMicroarray; Frontotemporal degeneration; Alzheimer s Disease; TDP-43; FUS; β-amyloid; ubiquitin; degenererad hjärnvävnad;

    Sammanfattning : Inom klinisk neuropatologisk (NP) diagnostik analyseras hjärnvävnad tillvaratagen vid obduktion, för att säkerställa vilken typ av demens en patient lidit av. Vid en NP undersökning undersöker man bland annat hur olika proteinuttryck ser ut i olika delar av hjärnan. LÄS MER