Sökning: "blindhet hur"
Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden blindhet hur.
1. Hur tillgängliga är våra förskolor? : En kartläggning av förskolors tillgänglighet för barn med fysiska funktionsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån lagar, föreskrifter och konventioner avseende barns rättigheter och arbetsmiljö granska hur rektorer redogör för tillgängligheten i förskolors inomhusmiljö för barn med fysiska funktionsnedsättningar. Genom en digital enkät har förskolerektorer redogjort för hur deras förskola är utformad med fokus den fysiska inomhusmiljön. LÄS MER
2. Tiaminbrist på idisslare : hur vanligt är det med symtom i Sverige?
Master-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and HealthSammanfattning : Tiamin är ett vattenlösligt vitamin essentiellt för många djur, inklusive människor. Idisslare producerar normalt tillräckligt med tiamin via mikrober i våmmen, men brist kan ändå uppstå vid särskilda förhållanden. LÄS MER
3. Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : I förskolan är delaktighet, socialt samspel och lek centrala, samtidigt som det för barn med synnedsättning eller blindhet kan vara en utmaning. Personalen har oftast ingen tidigare erfarenhet av barn med synnedsättning eller blindhet, vilket gör att de vanligtvis har en låg kompetens kring att arbeta med dessa barn. LÄS MER
4. Avbrutna interaktioner och vilseledda val : En studie om hur användares interaktioner påverkas av dark patterns
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)Sammanfattning : Manipulativa designstrategier har blivit alltmer närvarande på applikationer online. Strategierna kallas dark patterns och är ett sätt att utnyttja gränssnittet för att skapa fördelar för företag på användarens bekostnad. LÄS MER
5. Synpedagogers erfarenheter av attintroducera och träna orientering ochförflyttning med personer som hardövblindhet : En kvalitativ intervjustudie.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund. Personer med dövblindhet behöver kunna förflytta sig självständigt för att kunnadelta i önskad kontext. Introducering och träning av orientering och förflyttning (O&F)behöver ges för att det ska vara möjligt. LÄS MER