Sökning: "blyghet"
Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade ordet blyghet.
1. “Det är en sån här fingertoppskänsla!” : en studie om blyga barns inflytande, ur förskollärares perspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : This study is based on preschool teachers' descriptions of shy children's influence in preschool activities. The purpose of the study is to investigate what influence shy children have in preschool, from the preschool teacher's perspective. LÄS MER
2. Blyga barn i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att öka kunskapen om pedagogers perspektiv på blyga barn i förskolan. Studien är kvalitativ och datainsamlingen gjordes genom enkätbaserade intervjuer via internet. Enkäten och missivbrevet skickades ut till 74 förskolerektorer och därefter till 101 förskolor. LÄS MER
3. "De är med, men de är inte med... de är med brevid, men de är inte med i" : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med barn som betraktas som tysta och blyga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra och bidra med kunskap kring de barn som betraktas som tysta och blyga barn i förskolan. Genom att ta del av förskollärarnas uppfattningar av att möta barn som betraktas som just tysta och blyga, samt hur förskollärare arbetar för att främja dessa barns lärande och utbildning, ville vi få en djupare förståelse kring dessa barns roll i förskolan. LÄS MER
4. ”We often see our identities as fixed; we see shyness as something we are stuck with for life. This isn’t true” : En kvalitativ innehållsanalys av moderna självhjälpsböckers framställning av blyghet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Blyghet är ett fenomen som genom tiderna tillskrivits ett flertal olika definitioner och betydelser, och har behandlats utifrån såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv. Utifrån ett samhällsperspektiv tycks blyghet, framför allt i västerländska kulturer, betraktas som avvikande i negativ bemärkelse. LÄS MER
5. Barn som inte tar en självklar plats : – en studie om hur förskollärare resonerar om blyghet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att lyfta hur förskollärare resonerar om barn som anses blyga och inte tar en självklar plats samt hur dessa barn konstrueras i förskolans sociala miljö. Det finns sparsamt med forskning kring detta då fokuset brukar ligga på de mer utmanande barnen. LÄS MER