Sökning: "bokens utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden bokens utveckling.

  1. 1. Mångfaldens omslag : En innehållsanalys av kulturell mångfald i bilderböcker på svenska riktade mot barn mellan 0-6 år.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mina Djalali Dehghani; Emilia Lassfolk; [2023]
    Nyckelord :Cultural diversity; Picture book; Children s book; Representation; Identity; Kulturell mångfald; Bilderbok; Barnbok; Representation; Identitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka kulturell mångfald i bilderböcker på svenska som är riktade mot barn mellan 0-6 år. Projektet skulle bidra med ytterligare kunskap om representationer av kulturell mångfald i barnlitteraturen. LÄS MER

  2. 2. Mosshumlan hjälper djuren : En barnbok om rödlistade djur som kan stödja förskollärare i undervisningen om hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Stark; Emilia Sjödin; [2023]
    Nyckelord :Children´s book; didactics; preschool teacher; sustainable development; red listed animals; sociocultural perspective; Barnbok; didaktik; förskollärare; hållbar utveckling; rödlistade djur; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Idag råder en global problematik i miljön och i det förändrade klimatet, vilket påverkar allt levande på vår planet. Det krävs därför att människan anpassar sina handlingar för att växla om till en hållbar utveckling. LÄS MER

  3. 3. "Det röda hjärtat har ett sår och såret bultar och ropar" : En kvalitativ studie om litteratur som verktyg för att leda svåra samtal om döden med barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linnea Neuhaus; [2023]
    Nyckelord :narratology; preschool children s literature; thematic analysis; young children and death; förskolebarns litteratur; narratologi; små barn och döden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Jag har studerat hur litteratur kan vara ett verktyg för utbildare under diskussioner om döden med barn i förskolan. Barn är nyfikna individer som ofta vill ha svar på existentiella frågor. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Svensson; Evelina Serholt; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; digitalisering;

    Sammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER

  5. 5. God miljökommunikation är ingen barnlek : En kvalitativ studie av hållbarhetssagan Esmeralda och Draken

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Rosanna Johansson; Lotta Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Hållbarhet; berättande; berättelser; barnlitteratur; miljö; miljökommunikation; högläsning;

    Sammanfattning : På grund av klimatförändringarna är vår värld i behov av en ny berättelse, i vilken människans beroende av djur och natur är en naturlig del. Att adressera de globala hållbarhetsmålen enligt Agenda 2030 är ett sätt att vända negativa trender bland FN:s medlemsländer. LÄS MER