Sökning: "bokförlag"

Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade ordet bokförlag.

  1. 16. Formgivares arbetsprocess vid design av bokomslag för klassiska litterära verk

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Nora Bohlin; [2017]
    Nyckelord :formgivare; bokomslag; arbetsprocess; design; bild; färg; typografi;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks formgivares arbetsprocess vid design av bokomslag för klassiska litterära verk. Frågeställningarna behandlar följande områden; information och riktlinjer från bokförlaget för formgivaren att förhålla sig till, formgivarens idé- och inspirationsprocess, formgivarens olika faser i arbetsprocessen, formgivarens beslut angående bokomslagets visuella element samt betydelsen av originalomslag och tidsepok då det klassiska litterära verket gavs ut. LÄS MER

  2. 17. KONSUMENTERS UPPFATTNING OM BÖCKERS MILJÖPÅVERKAN - En studie över hur bokförlaget Olikas kunder uppfattar böckers påverkan på miljön

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Rebecca Holm; [2016-08-25]
    Nyckelord :böcker; bokförlag; miljöpåverkan; konsumentbeteende; frikoppling; bokinköp; miljömärkning;

    Sammanfattning : Böckers miljöpåverkan är något som sällan lyfts upp medialt. Det ger intrycket av att det är något som konsumenter sällan tar i anspråk när de köper böcker. Det skulle kunna bero på att konsumenterna inte känner någon förankring till det, eftersom de inte ser eventuell miljöpåverkan i det sammanhang som de lever i. LÄS MER

  3. 18. En studie om små förlags uppkomst och utveckling år 2002-2015

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Pernilla Åkesson; [2015]
    Nyckelord :bokförlag; förlag; småförlag; förläggare; bokmarknad; den långa svansen; digitalisering;

    Sammanfattning : The essay is about small publishing houses and their position onthe Swedish book market 2002-2015. Focus is on the Internetand digitization, and the study would examine what commonconditions that exist for publishers to start publishing, as well asthe forces that affect the development of the Publishingbusiness. LÄS MER

  4. 19. Framtida utveckling och byte av teknisk plattform : Produktion av digitala läromedel ur ett förlagsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Emilie Solbrand; [2015]
    Nyckelord :Book publishing; teaching materials; digital learning materials; human-computer interaction; HCI; technical platform; 3D Issue; target audience; application; web and interaction design; Bokförlag; läromedel; digitala läromedel; människa-datorinteraktion; MDI; teknisk plattform; 3D Issue; målgrupp; applikation; webb och interaktionsdesign;

    Sammanfattning : Projektet har utförts ur ett bokförlags perspektiv och förklarar Natur & Kulturs byte av teknisk plattform för deras digitala läromedel. Detta projekt var ett delprojekt och delades in i tre faser: FAS 1: Förstudie, FAS 2: Genomförande och FAS 3: Analys och utvärdering. LÄS MER

  5. 20. Informations- och Kommunikationsteknologins betydelse för affärsmodeller i förlagsbranschen

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Louise Winolf; Rebecca Strand; [2014]
    Nyckelord :Affärsmodell; innovation; ICT; förlagsbransch; digitalisering ;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår undersökning är att bidra med en bredare förståelse för komplexiteten som ICT kan ge upphov till i framtagandet av nya affärsmodeller. Genom en bredare förståelse vill vi bidra till att förbättra de förutsättningar som ICT kan möjliggöra till för mindre svenska bokförlag på en digitaliserad marknad. LÄS MER