Sökning: "bourdieu mode"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bourdieu mode.

  1. 1. SMUTS : En sociosemiotisk analys av Balenciagas "The Mud Show" 2022 utifrån Pierre Bourdieus teori om kapital samt nutida mediala representationer av kriget i Ukraina.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Andrea Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Balenciaga; runway; fashion; haute couture; mud; media; war; Ukraine; provocation; capital; taste; Balenciaga; runway; mode; haute couture; lera; media; krig; Ukraina; provokation; kapital; smak;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine how the media representation of the war in Ukraine is portrayed in Balenciaga’s runway for "Summer 23" collection in Paris Fashion Week 2022. To reach the objective of this study I used an approach based on a qualitative method with support from theories concerning socio-semiotics, Pierre Bourdieu’s theory of capital, provocation and taste. LÄS MER

  2. 2. Hellre medveten än hållbar? : En kvalitativ studie kring spårbarhet inom mode- och textilindustrin utifrån svensk samtida konsumtionskultur.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Emma Derwinger; Johanna Boman; [2023]
    Nyckelord :Traceability; fashion- and textile industry; sustainability; consumer; production; consumption; CSR; CNSR; political consumption.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis is written by Emma Derwinger and Johanna Boman (2023), Division of Fashion Science Studies, Lund University. The study titled “Hellre medveten än hållbar?” aims to analyze and understand the use of traceability within the fashion- and textile industry and how relevant this tool of awareness is for consumers today. LÄS MER

  3. 3. #SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Tindra Ekroll Heurlin; Ida Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Fast Fashion; #SHEINHAUL; Identitet; Bourdieu.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. LÄS MER

  4. 4. Fenomenet Keith Haring : Konstens kommersialisering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Carl Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Keith Haring; Kommers; Kulturellt kapital; Branding; Konst; Mode; Reklam.;

    Sammanfattning : ABSTRACT Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Sara Callahan Titel och undertitel: Fenomenet Keith Haring- Konstens kommersialisering Författare: Adam Sahlström Kontaktuppgifter: [email protected] Uppsatsnivå (kandidat-, magister- eller masteruppsats): Kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar ämnet kring konstnären Keith Haring och hur hans konst kommersialiserats i diverse olika kanaler såsom reklam och mode. LÄS MER

  5. 5. Stockholm fashion week, a fashion week for everyone? : A qualitative study that compares how the news articles and fashion-related articles depict Stockholm fashion week.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktor Sjöberg Nehlin; [2022]
    Nyckelord :Fashion; Fashion week; Sustainability; Stockholm fashion week; Mode; Modevecka; Hållbarhet; Stockholm modevecka;

    Sammanfattning : With Stockholm fashion week being the largest fashion event in Sweden each fall, there are many expectations on how the event is being handled, from individuals within the industry and non-industry individuals as well. However, with the various societal and global issues that are connected to the fashion industry, such as negative environmental consequences, poor labor conditions in the manufacturing stage and the somewhat dubious natures that models have to endure. LÄS MER