Sökning: "bråk och decimaltal"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden bråk och decimaltal.

  1. 1. Vägen till bättre algebrakunskaper: En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskaper gällande bråktal, decimaltal och algebra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Nina Berg; [2023]
    Nyckelord :bråktal; decimaltal; algebra; missförstånd;

    Sammanfattning : Kunskaper om bråktal, decimaltal och algebra är inte bara viktigt på matematiklektionerna, utan också i vardagen och inom olika yrken. Det finns studier som visat att bråk- och decimaltalskunskaper kan förutsäga algebrakunskaper. LÄS MER

  2. 2. Rationella tal i grundskolan : Systematisk litteraturstudie om sambandet mellan introduktion och elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Maja Jeppsson; [2020]
    Nyckelord :bråk; decimaltal; kunskapsutveckling; lärande; rationella tal;

    Sammanfattning : Elever i svensk grundskola har dokumenterade svårigheter inom området för rationella tal. I ett normerande utbildningssystem, där elevers kunskaper mäts mot uppställda mål, kommer vissa erfaranden och ageranden att anses mer giltiga än andra. LÄS MER

  3. 3. Förstå bråk : Läromedelsanalys utifrån ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jens Palmquist; [2020]
    Nyckelord :Modaliteter; rationella tal; vardagliga situationer; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur bråk introduceras utifrån ett multimodalt perspektiv. Multimodal teori använder modaliteter för att hjälpa människor att förstå omvärlden. Modaliteter är olika resurser som till exempel bild, text och symboler. LÄS MER

  4. 4. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER

  5. 5. Elevers förståelse och svårigheter av decimaltalens storlek. : - En litteraturstudie om elevers förståelse och svårigheter av decimaltalens storlek utifrån matematikdidaktisk forskning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sandin Sandin; Mirela Bosnjak; [2020]
    Nyckelord :förståelse; svårigheter; decimaltal; missuppfattningar; heltalsregeln;

    Sammanfattning : Elever runt om i världen har dokumenterande svårigheter för kunskapsområdet tal i decimalform i matematiken. Syftet med denna studie är att undersöka elevers förståelse och svårigheter av decimaltalens storlek utifrån matematikdidaktisk forskning. LÄS MER