Sökning: "branschanalys detaljhandel"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden branschanalys detaljhandel.

  1. 1. Etableringsmöjligheter på den ryska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Irina Öberg; Ekaterina Smirnova; [2007]
    Nyckelord :Ryssland; utlandsetablering; detaljhandel; livsmedelsmarknad;

    Sammanfattning : Traditionellt isolerad från internationella marknader har Ryssland under de senaste femton åren genomgått stora förändringar, vilket ledde till landets ökade deltagande i världsekonomi och som resultat till större intresse från utländska aktörer. Detaljhandelsbranschen är en av de mest attraktiva sfärer för utländska investeringar och då inte minst när det gäller livsmedelsförsäljningen. LÄS MER

  2. 2. Kapitalbindning och lönsamhet : branschstudier åren 2000-2004

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Per Brolin; Thomas Madesten; [2006]
    Nyckelord :branschanalys; kapitalomsättning; vinstmarginaler; avkastning; räntabilitet; branschkaraktäristik; kapitalbindning; kapitalintensivitet; risk;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar fyra olika branschers utveckling under åren 2000-2004. De fyra branscher som undersökts är telekommunikation, detaljhandel, verkstadsindustrin och livsmedel. LÄS MER

  3. 3. Hur kan affärssystemets potential utnyttjas i klädbranschen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Henrik Hallerby; Martin Borgström; Maria Eriksson; Benny Karlsson; [2004]
    Nyckelord :affärssystem; klädbranschen; detaljhandel; branschanalys; Intentia; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur kan affärssystemets potential utnyttjas i klädbranschen? – en studie av svenska klädföretag Seminariedatum: 16 januari 2004 Ämne/kurs: FEK 581 Kandidatseminarium, 10p Författare: Martin Borgström, Maria Eriksson, Henrik Hallerby och Benny Karlsson Handledare: Per Magnus Andersson och Hans Månsson Företag: Intentia, Dressmann, H&M, KappAhl, Lindex och MQ Nyckelord: Affärssystem, klädbranschen, detaljhandel, branschanalys, affärsprocesser Syfte: Att undersöka hur affärssystemen i svenska klädesbranschen utnyttjas i dagsläget, samt diskutera hur den bättre kan utformas för denna bransch i framtiden. Metod: Fem fallstudier hos användare av affärssystem inom klädbranschen samt diskussion med en leverantör av affärssystem. LÄS MER