Sökning: "budskapsstrategi"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet budskapsstrategi.

  1. 1. Det nya vita giftet : Ett för- och eftermätningsexperiment för att studera budskapsstrategiers effekt på attityder till vitt snus och intentioner att konsumera produkten

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ivar Eriksson; Josefine Leth-Helge; [2023]
    Nyckelord :risk communication; message appeal; fear appeal; social appeal; influencer; tobacco-free snus; riskkommunikation; budskapsstrategi; fear appeal; social appeal; influencer; vitt snus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur effektivt budskapsstrategier kan tillämpas i det moderna medielandskapets förutsättningar för att få människor att inte vilja konsumera hälsofarliga produkter. Ett för-och eftermätningsexperiment genomfördes för att testa effekterna av budskapsstrategierna fear appeal respektive social appeal med en influencer som avsändare, på deltagarnas attityder till vitt snus och (beroende på om de var aktiva konsumenter eller inte) intentioner att sluta konsumera vitt snus eller intentioner till att testa vitt snus. LÄS MER

  2. 2. Hur säkrar Volvo en hållbar framtid? : En visuell retorisk analys av Volvos miljöbudskap i deras reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Malin Stenlund; Magda Moen Hermansson; [2022]
    Nyckelord :Enviroment; Sustainability; Envorimental message; Message strategies; Volvo; Commersials; Visual rhetorical analysis; Miljö; Hållbarhet; Miljöbudskap; budskapsstrategier; Volvo; Reklamfilmer; Visuell retorisk analys;

    Sammanfattning : Increased environmental awareness and a desire to make environmentally friendly choices among consumers have meant that companies today feel an intense pressure to become environmentally friendly and to produce sustainable products. Especially when it comes to car companies that contribute a large part to greenhouse gas emissions. LÄS MER

  3. 3. Var slänger du din mat? : En studie om hur information kan utformas för att positivt påverka mottagarnas inställning gentemot matavfallssortering.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Melanie Caspár; [2018]
    Nyckelord :informationdesign; text design; persuade; rhetoric; message strategy; human centered design; attitude change; food waste; affect; informationsdesign; textdesign; övertyga; retorik; budskapsstrategi; användarcentrerad design; attitydförändring; matavfall; påverka;

    Sammanfattning : Att blanda matrester med vanligt hushållsavfall har negativ inverkan på miljön. Men trots detta visar den senaste statistiken att enbart 25,5 % av matavfallet från svenska hushåll sorteras ut. Det verkar bland annat bero på en negativ inställning, och kan indikera ett behov av information som övertygar om vikten att sortera ut. LÄS MER

  4. 4. EN ANALYS AV LUNDS ÖSTRA STADSFÖRSAMLINGS KOMMUNIKATION MED NYINFLYTTADE MEDLEMMAR

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Maria Gustafsson; [2016-11-15]
    Nyckelord :Svenska kyrkan; strategisk kommunikation; nyinflyttade; målgruppsanalys; budskapsstrategi; mediestrategi; församling;

    Sammanfattning : Undersöka Lunds östra stadsförsamlings kommunikation med nyinflyttade medlemmar och jämföra med hur målgruppen upplever kommunikationen för att kunna rekommendera förbättringsförslag. En nulägesanalys kartlägger den befintliga kommunikationen. En målgruppsanalys undersöker målgruppens åsikter och intressen. LÄS MER

  5. 5. "There is no life without Jihad"- en kvalitativ studie av IS budskapsstrategier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jasmine Falk; Andrea Vitéz; [2016]
    Nyckelord :IS; Islamiska Staten; strategisk kommunikation; budskapsstrategi; meddelandestrategi; sekularisering; post-sekularisering; disciplin och straff; Social Sciences;

    Sammanfattning : Today the self-proclaimed caliphate IS is one of the most feared and well known phenomenon of its time. Major military operations against the group have been initiated with the United States in the forefront but at the same time expression of opinions argue that IS has to be addressed in other ways than just military. LÄS MER