Sökning: "c uppsats genus i förskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden c uppsats genus i förskolan.

  1. 1. En riktig prinsessa behöver sin prins.

    C-uppsats,

    Författare : [2011]
    Nyckelord :Jämställdhet; förskola; flickor; poj kar; genus; k;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att ta reda på hur utbudet av leksaker och barnlitteratur samt utformning av miljö ser ut i förskolan utifrån ett genusperspektiv. Den övergripande frågeställningen för vår uppsats har kretsat kring genus och dess betydelse för förskollärares planering och utformning av verksamheten samt hur detta kan påverka barnets identitetsskapande. LÄS MER

  2. 2. Människor och män – En studie om jämställdhetsarbete på förskolan i Göteborg bestående av tre delstudier, en textanalys, en kvantitativ- samt en kvalitativ undersökning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Petra Mossberg; Sara Frisell; [2010-08-12]
    Nyckelord :Jämställdhet; kön; genus; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Det finns sedan 1998, i läroplanen för förskolan, formuleringar som beskriver att förskolan har ett ansvar att främja jämställdhet samt att motverka traditionella könsroller bland barnen. Idag, tolv år senare, är dessa frågor dock anmärkningsvärt inte på något vis en självklarhet på förskolorna i Sverige. LÄS MER

  3. 3. ”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.

    C-uppsats,

    Författare :Karin Staf; [2010]
    Nyckelord :Genus; norm; pedagogik; förskolan; bildanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar omgenus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn iförskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av enbildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder medbarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER

  4. 4. ”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Richard Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; medvetenhet; jämställdhet; kön;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetarmed genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutomfördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kringdetta kan ta form i förskola och skola. LÄS MER

  5. 5. Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Åsa Brithell; Lisa Lövgren; [2009]
    Nyckelord :bilderbok; genus; genusperspektiv; genusstereotyper; bild- och textanalys;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. LÄS MER