Sökning: "c uppsats journalistik"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden c uppsats journalistik.

  1. 1. Fri eller fängslad? : en kvalitativ studie om frilansares yrkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Frida Eklöf; Pontus Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Frilansjournalist; yrkesidentitet; yrkesroll; arbetsrelation; profession; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna c-uppsats undersöker yrkesidentiteten hos den svenska frilansjournalisten genom kvalitativa intervjuer med fyra journalister vars huvudsakliga sysselsättning utgår från frilansande. Syftet är att kartlägga yrkesidentiteten utifrån yrkesrollens beståndsdelar och journalisternas egna berättelser. LÄS MER

  2. 2. Barnfamiljer eller 50 000 fascister? : En komparativ analys av hur en polsk självständighetsmarsch framställs i polska, svenska, tyska och brittiska nyhetstexter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Jakob Bach; [2018]
    Nyckelord :march of independence; Poland; march; independence; framing; Warsaw; objectivity; marsch der unabhängigkeit; marsch; unabhängigkeit; Warschau; Polen; självständighetsmarsch; Polen; marsch; självständighet; gestaltningsanalys; objektivitetsanalys; objektivitetsideal; komparativ analys; Sverige; Tyskland; Storbritannien; Warszawa; marsz niepodległości; marsz; Warszawa; niepodległośc;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att besvara följande frågeställning: 1) Hur gestaltas den polska självständighetsmarschen och dess deltagare? Går det genom öppen kodning att hitta återkommande frames? Går det att se nationella skillnader? 2) Hur förhåller sig gestaltningen till tidigare journalistisk forskning om hur demonstrationer gestaltas? Kännetecknas gestaltningar av de frames som i hög utsträckning används? Går det att se nationella skillnader? 3) Hur återspeglar framställningar av självständighetsmarschen hur journalister i de olika undersökta länderna förhåller sig till objektivitetsideal enligt en liberal modell? Frågeställningen besvarades genom en tvådelad kvantitativ objektivitetsanalys samt en tvådelad kvalitativ gestaltningsanalys. Resultatet av den första delen av den kvantitativa undersökningen visade att objektivitetsideal förknippade med hur informationskällor används var relativt lika; objektivitetsideal återspeglas inom detta område på ett relativt likartat sätt länder emellan. LÄS MER

  3. 3. ”Vi väljer ut saker vi tycker läsarna har nytta utav” : – En undersökning av textreklam i Aftonbladets bilagor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Tomasdotter; Lova Schöldsten Hjertberg; [2018]
    Nyckelord :textreklam; redaktionell textreklam; Aftonbladet; bilagor; konsumentjournalistik; kommersiell journalistik;

    Sammanfattning : I följande C-uppsats undersöker vi fenomenet textreklam och hur det uppenbarar sig i Aftonbladets bilagor. Tyngdpunkten ligger på att undersöka textreklam med Aftonbladets bilagor som fallstudie. Samtliga bilagor vi valt att undersöka ligger som digitalt format på Aftonbladets webb aftonbladet.se. LÄS MER

  4. 4. REKLAMEN SOM VET VEM DU ÄR En kvalitativ studie om riktad reklam på sociala medier ur ett integritetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Catherine Lavér; Louise Nordahl; [2017-10-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT2017 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 46 Antal ord: 18 126 Nyckelord: Riktad reklam, Facebook, Instagram, integritet, övervakning, sociala medier, riktad marknadsföring Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användare av sociala medier upplever den riktade reklamen ur ett integritetsperspektiv. Teori: Studiens teoretiska ramverk innehåller teori och tidigare forskning om övervakning, integritet, reklam och användning av sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Bli den bästa kvinnan : En kvantitativ innehållsanalys av självhjälpstexter i Veckorevyn från 1937 till 2017

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Linda Born; Therese Hallqvist; [2017]
    Nyckelord :Identitet; självförbättring; tidskrifter; tilltal; Veckorevyn;

    Sammanfattning : Syftet i denna C-uppsats är att undersöka hur tidningen Veckorevyn vill att kvinnor ska korrigera sig själva och hur det budskapet förmedlats och förändrats sedan 1937 till och med 2017. Veckorevyns självhjälpstexter studeras inom kategorierna skönhet, relationer, fysisk hälsa och själslig hälsa och då studeras vilka tips tidningen har för att läsaren ska bli den bästa versionen av sig själv. LÄS MER