Sökning: "c- flerspråkighet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden c- flerspråkighet i förskolan.

  1. 1. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Kouassi; Agusto Elizabeth; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning : En utmaning som förskolorna runt om i Sverige möter idag är en ökad andel flerspråkiga barn i barngrupperna. Den flerspråkiga barngruppen ställer krav på både organisationen och den dagliga verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Marie Kouassi; Agusto Elizabeth; [2022]
    Nyckelord :Multilingualism; Preschool teacher; Language development; Flerspråkighet; Förskollärare; Språkutveckling;

    Sammanfattning : En utmaning som förskolorna runt om i Sverige möter idag är en ökad andel flerspråkiga barn i barngrupperna. Den flerspråkiga barngruppen ställer krav på både organisationen och den dagliga verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande arbete i den flerspråkiga förskolan : En fenomenografiskt inspirerad intervjustudie om villkor för andraspråksinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Josefina Lindeståhl; [2019]
    Nyckelord :multilingualism; preschool; special education; language development; Swedish as a second language; flerspråkighet; förskola; specialpedagog; språkutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien utgör en analys och jämförelse mellan förskolechefers, specialpedagogers och förskollärares uppfattningar om vilka faktorer för ett språkutvecklande arbetssätt som är framgångsrika i den flerspråkiga förskolan. Ett särskilt fokus har lagts på didaktisk tillämpning av språkutvecklande arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Hur uppfattar pedagoger arbetet med flerspråkighet i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Joel Norlöv; [2013]
    Nyckelord :Arbetssätt; Flerspråkighet; Förhållningssätt; Förskolemiljö; Pedagog; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie som handlar om fyra pedagogers uppfattningar av arbetet med flerspråkiga barn och deras språkutveckling. Studien bygger på fyra enskilda djupintervjuer med pedagoger från tre olika förskolor som syftar att belysa deras olika uppfattning kring hur deras förhållningssätt, attityder och arbetssätt ser ut gentemot flerspråkiga barn samt hur de har utformat förskolemiljön för att den ska stimulera de flerspråkiga barnens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarn med flera språk. En fallstudie av pedagogers förhållningssätt till arbetet med flerspråkiga barn i tre olika förskolor.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Shadi Soltani; [2009]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Flerspråkiga barn; Modersmål; Inte;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger i några förskolor med ett litet antal flerspråkigabarn reflekterar kring flerspråkighet och hur de förhåller sig till att arbeta med flerspråkiga barnsspråkutveckling.Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Vilket är pedagogernas förhållningssätt till flerspråkighet? Hurförhåller sig pedagogerna till barnens modersmål? Vilka metoder använder pedagogerna för att stimuleraflerspråkiga barns språkutveckling? Hur ser interaktionen mellan flerspråkiga barn och pedagoger ut? Vilkamöjligheter/svårigheter finns i denna interaktion som kan framstå som gynnsamma respektive mindregynnsamma för flerspråkiga barns språkutveckling?Metod och material: Denna studie är en fallstudie av kvalitativ karaktär. LÄS MER