Sökning: "c-spåret"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet c-spåret.

  1. 1. Programmering som verktyg för alla- att använda programmering som verktyg för problemlösning inom matematik pågymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Albin Löfstedt; [2021]
    Nyckelord :Design research; programming; block coding; experiential learning theory; mathematics education.; Design research; programmering; blockprogrammering; experiential learning theory; matematikundervisning.;

    Sammanfattning : Programming was included in the curriculum for mathematics at highschool 2018 and to beused as a tool for problem solving in the courses mathematics 3b, mathematics in the c-track,mathematics 4 and mathematics 5. The purpose of this study is to contribute knowledge to themathematics subject in high school by investigating and describing a teaching situation whereprogramming is used as a tool for problem solving in mathematics in high school. LÄS MER

  2. 2. Programmering som verktyg för problemlösning i matematik : En innehållsanalys av gymnasieläroböcker i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Robert Celik; [2020]
    Nyckelord :Imitative reasoning; creative reasoning; mathematics textbooks; upper secondary school; textbooks analysis; Imitativt resonemang; kreativt resonemang; matematikläromedel; gymnasieskolan; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Som ett led i att stärka den digitala kompetensen i den svenska skolan så beslöt regeringen2017 att införa användandet av programmering i matematikämnet. Sedan höstterminen 2018 så har flertalet matematikkurser för gymnasiet fått uppdaterade kursplaner med tillägget att programmering ska användas som verktyg för problemlösning. LÄS MER

  3. 3. Flipped classroom i matematik i gymnasieskolan : Studie av en gymnasieklass som undervisats enligt olika undervisningsupplägg i matematikkurserna Ma 1c, Ma 2c respektive Ma 3c

    Magister-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Mattsson; [2013]
    Nyckelord :Flipped classroom; podcasts; peer instruction; mathematics; higher secondary education; comparison to national tests; Flipped classroom; inverterad undervisning; matematik; gymnasieskolan; c-spåret; videogenomgång; peer instruction; kamratdiskussioner; jämförelse med nationella prov;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks hur ett undervisningsupplägg baserat på flipped classroom påverkar resultatet i en matematikklass på det naturvetenskapliga programmet, samt hur eleverna förhåller sig till ett sådant undervisningsupplägg. Klassen undervisades av samma lärare, men med olika undervisningsupplägg, i tre olika matematikkurser: Traditionell undervisning med klassrumsbaserade genomgångar i Ma 1c; inverterad undervisning i Ma 2c där eleverna före lektionstillfället tog del av en videogenomgång, för att frigöra tid för uppgiftslösning i klassrummet; inverterad undervisning i Ma 3c med tillägget att man i klassrummet använde sig av undervisnings­verktyget peer instruction. LÄS MER