Sökning: "carroll pyramid"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden carroll pyramid.

  1. 1. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Understanding The Motives Of Scandinavian Retail Companies CSR-efforts At Their Offshore Suppliers

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vendela Axelsson; David Löfven; [2023-06-28]
    Nyckelord :Sustainability ⋅ Business ethics ⋅ Supply chain ⋅ CSR ⋅ Scandinavian Retail Industry;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) has gained substantial significance in recent years, driven by the growing societal emphasis on sustainability. Businesses are now expected to contribute to social and environmental goals alongside economic performance. LÄS MER

  3. 3. Hanterande (slängande) av returer inom klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Adam Bengtsson; Lisa Holm; Jessika Pham; [2023]
    Nyckelord :Returbeteende; returpolicys; hållbarhet; CSR; produktförstöring; retur Return behavior; return policies; sustainability; product destruction; return; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte Undersöka konsumenters köp- och returbeteenden vad gäller kläder vid införandet av striktare returpolicys. Teoretiska perspektiv Returbeteende, Categories of online returning behavior, Returpolicy, CSR, Carroll’s Pyramid of Corporate Social Responsibility, Tidigare forskning, Grandiositet och nollsummespel Metod Uppsatsen utgår från en kvantitativ undersökningsmetod och deduktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Entrepreneurship Lessons on Creating Shared Value and enhancing Competitive Advantage. Case studies from COVID-19 pandemic responses by Volvo Group, Essity, Autoliv, and ICA Gruppen.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Namirembe Ruth; Abiodun Sunday Daodu; [2022]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; creating shared value; competitive advantage; COVID-19 pandemic.;

    Sammanfattning : The COVID-19 pandemic prompted many Swedish businesses to reconsider their survival techniques and the support they offer to societies in which they operate. The purpose of this study is to examine the COVID -19 responses practiced by four Swedish Companies (Essity, Volvo Group, ICA Gruppen, and Autoliv) to see what entrepreneurs can learn in the event of another pandemic. LÄS MER

  5. 5. Exploring the influence of size and geography on SMEs’ and large corporations’ CSR practices in Hungary and in Sweden when facing financial shortage

    Master-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Bence Gaál; Georgina Vágó; [2022]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility CSR ; Small and Medium-Sized Enterprise SME ; Large Corporation; Carroll’s Pyramid; Triple Bottom Line TBL ;

    Sammanfattning : Background: CSR has become an integral part of most businesses during the years, however, it has not necessarily happened by choice for every company. Stakeholders have become aware of the negative impact ofcorporations’ operations and actions on the planet and on society, consequently, they started to pressure companies to be more responsible when conducting business. LÄS MER