Sökning: "case study of business administration in the university"
Visar resultat 1 - 5 av 161 uppsatser innehållade orden case study of business administration in the university.
1. The Paradox of Gender Equality and Female Entrepreneurship
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Title: The Paradox of Gender Equality and Female Entrepreneurship; A study seeking to elucidate the perceptions and value systems that underlie entrepreneurial activity among women in Sweden Seminar date: January 10th, 2024 Course: FEKH99, Bachelor Degree Project in Entrepreneurship and Innovation Management, Business administration, Undergraduate level, 15 University Credit Points Authors: Stella Berlin, Emma Lisnell Advisor: Ziad El-Awad Keywords: Female entrepreneurship; Values; Attitude; Perceptions; Self-Efficacy Research question: How do the inherent value systems surrounding women in Sweden influence their intentions, decisions, and actions in the pursuit of entrepreneurship? Purpose: Extend existing research to provide a nuanced exploration of the value systems influencing Swedish women's perceptions, intentions, and engagement in entrepreneurship. Methodology: A qualitative multiple case study with a comparative element. LÄS MER
2. Unravelling the Dynamics of Managerial Attention Allocation: Exploring the Impact of Digital Technologies and Heuristics : A qualitative multiple case study on managers within the energy and power industry
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : ABSTRACT Date: 2023-05-31 Level: Bachelor thesis in Business Administration, 15cr Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors: Malin Godenius (95/10/06) Victoria Karlson (94/04/01) Sophia Röse (99/12/06) Title: Unravelling the Dynamics of Managerial Attention Allocation: Exploring the Impact of Digital Technologies and Heuristics Supervisor: Edward Gillmore Keywords: Attention-Based View, Heuristics, Digital Technologies, Digital Transformation, Attention Allocation, Managers Research questions: RQ1: What effect do digital technologies have on managers' attention allocation? RQ2: How do digital technologies substitute or complement managers' heuristics? Purpose: This study aims to explore and understand how increased access to digital technologies influences managers' attention allocation. The primary purpose is to investigate how digital technologies may substitute or complement managers' heuristics. LÄS MER
3. Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? : Oärlighet inom rekrytering
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning: Datum: [2023-05-31] Nivå: Kandidat i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Mohammed Ali Abas Harak Bedros William Persson (01/09/27) (01/04/23) (01/05/13) Titel: Sanningen, hela sanningen, och inget annat än sanningen… eller? - Oärlighet inom rekrytering Handledare: Magnus Hoppe Nyckelord: Social partiskhet, organisationskultur, etik, oärlighet, rekrytering Forskningsfråga: Hur påverkar oärliga rekryteringsprocesser organisationer och kan det vara acceptabelt att vara oärlig i rekryteringsprocesser? Syfte: Syftet med studien är att utforska och få en bredare förståelse för hur oärlighet uppfattas i rekryteringsprocesser och på vilka sätt det påverkar organisationer. Metod: Studien klassas som en fallstudie med strukturerade intervjuer och en enkätundersökning som datainsamlingsmetod. LÄS MER
4. Jakten på kompetens : En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Datum: 2023-05-29 Nivå: Magisteruppsats Företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Hennström Moa (99/02/24) Ohrlander David (97/08/10) Titel: Jakten på kompetens - En fallstudie om det strategiska HRM-arbetet i el-och energibranschen. Handledare: Magnus Linderström Nyckelord: Talent Management, Talang, HRM system, Strategisk HRM, Kompetensförsörjning, Kompetensutveckling, Skills gap. LÄS MER
5. Kommunikationsstrategier vid regelförändring: En fallstudie om implementeringen av IFRS 16
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Uppsatstitel: Kommunikationsstrategier vid regelförändring Seminariedatum: 11 januari 2023 Kurs: FEKH69 Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 HP Företagsekonomiska institutionen, Lunds universitet Författare: Aleksandar Pijunovic, Hugo Rosén och Elin Woldt Handledare: Alexander Hedlund Nyckelbegrepp: IAS 17, IFRS 16, regelförändring, leasing, kommunikation Syfte: Syftet med studien är att undersöka om företags kommunikationsstrategier vid regelförändring kan förklaras med IASB:s förreställningsram respektive impression management. Metod: Kvalitativmetod med en fallstudie Föreställningsram: Referensramen tar grund i de grundläggande kvalitativa egenskaperna i IASB:s föreställningsram samt kommunikationsstrategin impression management. LÄS MER