Sökning: "challenging gender norms"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden challenging gender norms.

  1. 1. ”Smile less, it shows weakness” Gemenskapsbyggande och intertextualitet i memes om Sigma Males på Tiktok

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Isabell Mattila; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Memes have long been an integral part of internet culture, constantly evolving in humor and perpetuated by the individuals who create and share them. What may be funny today can quickly become stale and forgotten, as determined by the very same people. LÄS MER

  2. 2. Imperfekta våldsoffer och behovet av en normkritisk socialtjänst - en kvalitativ intervjustudie om normer inom socialt arbete med våld i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Lo Candell; Rafah Alnayef; [2024]
    Nyckelord :social work; intimate partner violence; gender norms; norm-criticism; qualitative; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to explore Swedish social workers’ experiences of the influence of social norms in their work with people subjected to intimate partner violence. The aim was also to explore how social workers relate to norm-critical perspectives within social services. LÄS MER

  3. 3. Direktörer i diadem : En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Vilma Brommels; Josephine Bäcklund; [2024]
    Nyckelord :Schein s Career Anchors Theory; Social Role Theory; Ethics of Care.; Scheins Karriärankarteori; Rollteori; Social identifieringsteori; Omsorgsetik;

    Sammanfattning : Titel: Direktörer i diadem - En studie kring hur genusroller och stereotyper påverkarkarriärvägar och ledarskap inom företagsvärlden Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Vilma Brommels och Josephine Bäcklund Handledare: Monika Wallmon Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att utforska uppfattningar och förväntningar som ställs på män och kvinnor i ledande positioner inom företagsvärlden, med särskilt fokus på hur dessa uppfattningar och förväntningar är rotade i och påverkas av genusroller enligt Social role-teorin samt Edgar Scheins Karriärankarteori. Metod: Blandad metodansats, kombinerade både kvalitativa och kvantitativa tekniker, med tyngd i den kvalitativa delen. LÄS MER

  4. 4. Att upprätthålla eller utmana genuskontraktet? : En tematisk analys om hur kvinnors delaktighet i gängkriminalitet skildras i svensk media

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Felicia Modén; Hilma Bäck; [2024]
    Nyckelord :Gang-related crime; gender; women; men; participation; newspaper articles; media; Gängkriminalitet; genus; kvinnor; män; delaktighet; tidningsartiklar; media;

    Sammanfattning : Gang crime is a growing social problem that involves both women and men. The purpose of the study is to contribute knowledge about how female involvement in gang crime is portrayed in the Swedish media and what similarities and differences exist in the media's portrayal of women's and men's involvement in gang crime. LÄS MER

  5. 5. “Visa dem vad galen kan göra” : En multimodal kritisk diskursanalys av Nikes reklamfilm“Dream Crazier”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellen Storm Edholm; Rebecca Thorslund; [2024]
    Nyckelord :Femvertising; female athletes in media; MCDA; intersectionality; social semiotics; Nike; dream crazier;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to analyze how female athletes are constructed in advertising that uses femvertising. This is done through a multimodal critical discourse analysis of Nike´s commercial “Dream Crazier” to understand which signs, in the form of participants, language, attributes and color which acts as semiotic resources to create meaning. LÄS MER