Sökning: "chassidynamometer"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet chassidynamometer.

  1. 1. Testuppställning för uppmätning av rullmotstånd

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Martin Erwe; [2018]
    Nyckelord :Tires rolling resistance; chassis dynamometer; torque wheel; rolling resistance coefficient; Däcks rullmotstånd; chassidynamometer; momentnav; rullmotståndskoefficient;

    Sammanfattning : När en lastbil färdas på väg utsätts den för ett antal krafter. Däckens rullmotstånd utgör ungefär 36 till 60 % av färdmotståndet. Att kunna validera rullmotståndet vid egen testning är värdefullt för en fordonstillverkare som Scania. LÄS MER

  2. 2. Investigation of Accuracy in Fuel Economy Measurement Methods

    Master-uppsats, KTH/Fordonsdynamik

    Författare :Oscar Olofsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrunden till det här examensarbetet är den ökade relevansen av att minska fordons bränsleförbrukning på grund av faktorer så som minskade oljeresurser och ökande bränslepriser. Tidigare utförda tester har visat att verklig bränsleekonomi skiljer sig nämnvärt från bränsleekonomi uppmätt med hjälp av simulerad vägkorsning i chassidynamometer. LÄS MER

  3. 3. Development of a parameter for combustion noise control

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Senbaha Karthikeyan Chandrabalan; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : De ständigt ökande kraven från emissionslagstiftningen har gjort att fordonsindustrins huvudfokus har riktats mot att minska utsläppen från koldioxid (CO2) och bildandet av andra föroreningar från nya motorer. Ett resultat av detta är att flera motortillverkare har valt nya teknikspår som ofta leder till ökat motorbuller vilket är ofördelaktigt tillsammans med dieselmotorns karaktäristiska redan höga förbränningsljud. LÄS MER

  4. 4. Analys och metodutveckling avseende emissionsprovning på helfordon

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Samuel Holt; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle får miljöfrågor allt större betydelse i den offentliga debatten. Detta gör att mer och mer fokus läggs på metoder att begränsa de miljöfarliga utsläppen som förekommer runt omkring oss. Det gäller inte minst fordonsindustrin där stor vikt läggs vid att begränsa avgasemissionerna som fordonen ger upphov till. LÄS MER

  5. 5. Metoder för mätning och simulering av bränsle förbrukning och emissioner från tunga fordon

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Markus Hallsten; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vägverket och Energimyndigheten har ombett AVL MTC att undersöka metoder för att mäta och simulera bränsleförbrukning och utsläpp för tunga fordon uttryckt i gram per kilometer (avstånds specifikt) AVL MTC publicerade år 2000 en rapport som visade en mycket god korrelation mellan statiska motor körcykler körda på motordynamometer och som sedan simuleras på en chassidynamometer för tunga fordon [15]. Rapporten visade även att korrelationen mellan en transientakörcykler som körts både på motordynamometer och sedan simuleras på en chassidynamometer inte var lika god. LÄS MER