Sökning: "child´s perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 451 uppsatser innehållade orden child´s perspective.

  1. 1. Att Arbeta Utirån Ett Barnperspektiv : Barnperspektivets Beaktning I Utredning Och Familjebehandling

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lovisa Karlsson; Moa Andersson; [2024]
    Nyckelord :The Consideration of the Child s Perspective in Investigations and Family Treatment; Barnperspektivet; familjebehandling; socialarbetares handlingsutrymme; familjebehandlares handlingsutrymme;

    Sammanfattning : The aim of the study is to explore the consideration of the child’s perspective in investigations and family intervention within the context of two professional roles: social workers and family therapists. Both professions operate with the aim of promoting the best interests of the child after methods such as BBIC. LÄS MER

  2. 2. Are you one of those who take children?” Child protection professionals views on the disinformation campaign - implications on the practice and for children’s rights

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Kim Holmlund; [2023-06-26]
    Nyckelord :Child protection services; disinformation campaign; children’s rights; Sweden; professional identity;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to analyse how professionals at the Child protection services (CPS) perceive the disinformation campaign, how they related it to their work and how they cope with the potential effects related to the campaign. Semi-structured interviews were conducted with professionals at assessment units at CPS, and thereafter analysed through thematic analysis. LÄS MER

  3. 3. “När barnen inte behöver mig längre, tyder det på att det skett en utveckling och målet är uppnått” : - En kvalitativ studie om arbetet på skyddade boenden med fokus på de medföljande barnens behov av kontinuitet i vardagen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Evelina Alhede; Thushana Mohanathas; [2023]
    Nyckelord :“ontological security”; “social work”; “social workers”; “child*”; “adolescent*”; “intimate partner violence”; “domestic violence shelter”; “ontologisk trygghet”; “socialt arbete”; “socialarbetare”; “barn*”; “ungdom*”; “våld i nära relation”; “skyddat boende”;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån kvalitativa intervjuer undersöka hur socialarbetare på skyddadeboenden med barnperspektiv, via rutiner och arbetssätt, tar hänsyn till medföljande barnssociala uppbrott från skola, familj och vänner. Syftet är även att undersöka om rutinerna ocharbetssätten upplevs vara tillräckliga för att bidra till upprätthållning av kontinuitet i demedföljande barnens vardag. LÄS MER

  4. 4. Rättssäker och könsneutral bedömning? -en empirisk undersökning av rekvisitet 'annat socialt nedbrytande beteende'

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Viktoria Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :Förvaltningsrätt; Socialrätt; LVU; socialt nedbrytande beteende ; rättssäkerhet; genusperspektiv; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, kan tvångsvård beredas antingen grundat på de förutsättningar som ges under miljöfallen i 2 § LVU, eller de förutsättningar som är kopplade till den unges eget beteende under 3 § LVU. I fokus för uppsatsen ligger ’annat socialt nedbrytande beteende'; ett av de rekvisit där vård kan beredas grundat på den unges eget beteende. LÄS MER

  5. 5. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER