Sökning: "children’s picture books"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden children’s picture books.

  1. 1. “Det ska heta unicorn-katt-dinosaurie tid!” : Barns delaktighet genom skapandet av sin egen bilderbok

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Cheka Diaz; Sachithra Wijewickrama; [2024]
    Nyckelord :children’s participation; democracy; preschool; storybooks; story telling; workshops;

    Sammanfattning : The usage of children’s books is a fundamental aspect within a preschool environment. Even though the content in such books are childlike, they are always written by adult authors who appropriates a child-perspective. LÄS MER

  2. 2. Den empatiska bilderboken - En kvalitativ studie om framställningen av empati i bilderböcker för barn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Anna Nord; Marielle Robertsson; [2024]
    Nyckelord :empathy; picture books; symbolic interactionism; perspective taking; children s books; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study aimed to examine how empathy is portrayed in picture books for children aged 3-6. A total of 18 library books were analyzed using a qualitative content analysis, which consisted of a compilation of image and text analysis. LÄS MER

  3. 3. "För det är ju helt magiskt med bilderböcker..." : En kvalitativ studie om hur förskollärare tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnéa Hermann Hallin; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; Bilderböcker; Språkutveckling; Högläsning; Läsmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de tillämpar bilderböcker för att främja barns språkutveckling i förskolan. Frågeställningarna som har besvarats är: Hur beskriver förskollärarna att de arbetar med barns språkutveckling med stöd av bilderböcker? Hur beskriver förskollärarna att undervisning genom bilderböcker kan främja barns språkutveckling? Genom en kvalitativ metod med två samtal i fokusgrupper har studien genomförts. LÄS MER

  4. 4. Vad erbjuds barn genom barnlitteratur i förskolan? : En analys av åtta bilderböcker som nominerats till Förskolebarnens litteraturpris 2023

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Karlsson; Linda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :children’s literature; didactic potential; foundation of values; preschool; barnlitteratur; bilderbok; didaktisk potential; förskola; värdegrund;

    Sammanfattning : This study contains analysis from eight different children’s books, who are nominated for the preschool children’s literature prize on the platform Polyglutt, to look at the didactic potentials the books contain based on the Swedish preschool’s foundations of values. The purpose of the study is to illuminate and emphasize the importance that preschools teachers in their pedagogical planning makes conscious choices on the fiction the children in preschool are offered. LÄS MER

  5. 5. Regnbågsfamiljen : - En queer läsning av svenska barnböcker

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Emelie Bergwall; [2023]
    Nyckelord :Rainbow Family; Children s books; Representation; Queer reading; Queer kinship; Queer; Censorship; Family; Tvåsamhet;

    Sammanfattning : This study aims to undertake a queer reading of four Swedish picture books, with the names: Punkpapporna, Kivi och Monsterhund, När mammorna blev kära and Regnbågsbesbisen. Furthermore its purpose is to explore the concept of family, and more specifically the rainbow family. LÄS MER