Sökning: "cirkeln mats strandberg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden cirkeln mats strandberg.

  1. 1. "Cirkeln är svaret" : En studie om etiska och religiösa teman i Cirkeln

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Isabelle Sandström; Sara-Lisa Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Fantasy; värdegrund; genre; kristendom; wicca;

    Sammanfattning : In this study we have analyzed the Swedish fantasy novel Cirkeln by Mats Strandberg and Sara Bergmark Elfgren (2011). The aim of the analysis was to investigate how the fantasy genre is influenced by christian ethics, and whether it is possible to use this novel when teaching students in upper secondary school about the core values expressed in the school curriculum, which is based on the values and ethics of western christian society. LÄS MER

  2. 2. Rakbladsvass femininitet - Monstruöst flickskapande i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens fantasyserie Engelsforstrilogin

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Litteraturvetenskap

    Författare :Lio Fridmar; [2017]
    Nyckelord :barnlitteratur; feminism; femininitet; monster; skevteori; skevhet; queerteori; gurlesk; flickor; flickforskning; litteratur; engelsforstrilogin; cirkeln; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Flickskap är något som görs, och går att göras både ”rätt” och ”fel”. I denna studie syftar jag till att undersöka hur huvudkaraktären Linnea i Mats Strandbergs och Sara Bergmark Elfgrens fantasyserie Engelsforstrilogin förhåller sig till detta skapande och hur hon gör femininitet. LÄS MER

  3. 3. Gymnasiet är ett helvete – bokstavligt talat. En normkritisk textanalys av Engelsforstrilogin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Jennifer Hallberg; Johanna Larnemark; [2016-02-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; intersektionalitet; Engelsforstrilogin; fantasy; normer; kapital; metaforer; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Gymnasiet är ett helvete – bokstavligen talat. En normkritisk analys av Engelsforstrilogin Författare: Jennifer Hallberg och Johanna Larnemark Termin och år: HT 2014 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Marita Rhedin Examinator: Bengt Jacobsson Rapportnummer: HT14-1120-3 Nyckelord: Normkritisk pedagogik, intersektionalitet, Engelsforstrilogin, fantasy, normer, kapital, metaforer, narrativ fantasi Denna uppsats har syftat till att genomföra en kvalitativ textanalys och undersöka hur den normkritiska pedagogiken kan tillämpas i svenskämnet. LÄS MER

  4. 4. "Me agarro del cuello" y otras expresiones suecas traducidas al español : Un análisis de la traducción al español de las expresiones idiomáticas y refranes en la novela Cirkeln de Mats Strandberg y Sara Bergmark Elfgren.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Anna Seveborg; [2016]
    Nyckelord :Expresiones idiomáticas; equivalencia; paráfrasis; texto original; lengua fuente; lengua meta; cultura.;

    Sammanfattning : El objetivo del presente estudio es investigar cómo se traducen al español las expresiones idiomáticas y refranes suecos de la novela Cirkeln, de Mats Strandberg y Sara Bergmark Elfgren. En este estudio analizamos cuantitativa y cualitativamente las ocurrencias de las estrategias que se utilizan para establecer una equivalencia entre los dos idiomas. LÄS MER

  5. 5. Genus och normer i Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens Cirkeln : Om värderingar och normer i en fantasyroman

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Therese Kruse; [2016]
    Nyckelord :genus; fantasy; könsroller; norm; Cirkeln;

    Sammanfattning : Som blivande lärare har man ett ansvar för den litteratur som våra elever läser. Det står i läroplanen att skolan har ett ansvar för att motverka de traditionella könsmönstren vilket ska göras hela tiden i all undervisning. Ett sätt är att kritiskt granska den litteratur som används i undervisningen. LÄS MER