Sökning: "classical music effects"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden classical music effects.

  1. 1. "Vad ska det vara bra för?" : En kvalitativ intervjustudie om improvisationens plats i den högre klassiska instrumentalundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Filip Pontelius; [2022]
    Nyckelord :musical learning; classical music; improvisation; hermeneutics; interviews.; musikaliskt lärande; klassisk musik; improvisation; hermeneutik; intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa intervjustudien är att undersöka vilken relation lärare inom den högre klassiska instrumentalundervisningen har till improvisation, såväl deras tankar kring konceptet som deras praktiska applicering av improvisation i undervisningen. De forskningsfrågor som studien har ämnat finna svar på är: Hur uppfattar lärarna inom den högre klassiska instrumentalundervisningen improvisationens roll i deras undervisning? Varför har lärarna dessa uppfattningar? Vad får dessa uppfattningar för konsekvenser för lärarnas undervisning? Studien tar sin utgångspunkt i det hermeneutiska perspektivet och genomfördes genom kvalitativa fallstudier då jag vill göra en djupare tolkning av de intervjuades livsvärldar. LÄS MER

  2. 2. Överröstande Sångröster : En kronologisk studie av sångens föränderliga karaktär i populärmusik med avseende på låtomfång och rösteffekter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Kasper Randler; [2022]
    Nyckelord :popular music; vocal range; vocal effects; singing technique.;

    Sammanfattning : This study concerns itself with the changing characteristics of singing within popular music. It does so by examining 100 of the most successful songs – “most successful” denoting the top selling songs, or the songs with the highest chart positions – of the last 100 years, selecting 10 songs from each decade. LÄS MER

  3. 3. Musikens påverkan på studier : En studie om hur en grupp människor använder musik vid studier och på vilket sätt den påverkar dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Simon Eckerström; [2020]
    Nyckelord :Musik vid studier; mediering; motivation; effektivitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how a group of people use music while studying, why they do it, and what perceived effects they get from it. The two main questions of the study were: What perceived effect does music have on the participants according to them? Does tempo have any effect on the participants? Six people were interviewed about their relation to music while studying, how it affected them and if they were listening to a specific genre. LÄS MER

  4. 4. Smittar medveten närvaro? : En studie om huruvida tillståndsbaserad mindfulness kan överföras genom rösten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Torulf Lind; [2020]
    Nyckelord :transmission; mindfulness; meditation; transmission; mindfulness; meditation; medveten närvaro;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om tillståndsbaserad mindfulness kan överföras mellan personer genom rösten. Fyrtiotre försöksdeltagare i åldrarna 18–75 år varav 17 kvinnor och 26 män exponerades i randomiserad ordning för fyra inspelade ljudfiler: två med röster som tillhör personer med hög respektive låg tillståndsbaserad mindfulness, ett lugnt klassiskt musikstycke samt tystnad. LÄS MER

  5. 5. A Handful of Considerations : Perspectives on Left-handedness in Violin Playing and Violin Pedagogy

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Krista Pyykönen; [2015]
    Nyckelord :violin; pedagogy; left-handedness; lateralization; instrument; music education; cultural psychology; violin; pedagogik; vänsterhänthet; lateralitet; instrument; musikpedagogik; kulturpsykologi;

    Sammanfattning : The topic of this study is left-handedness as a phenomenon in violin playing and classical violin pedagogy. The aim of the study is to investigate what kind of knowledge and approaches are crucial for taking left-handedness into account when teaching left-handed violinists in the normatively right-handed violin pedagogy. LÄS MER