Sökning: "cognitive approach"

Visar resultat 1 - 5 av 831 uppsatser innehållade orden cognitive approach.

  1. 1. Byline: Ex Machina

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kalle Mossberg; Karolina Waligorska; Clara Westberg; [2024-02-28]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The introduction of artificial intelligence (AI) into our daily lives and workplaces, exemplified by the launch of the ChatGPT language model on November 30, 2022, has prompted questions about its role in journalism. Building on Jenny Wiik's (2010) research on the core values of Swedish journalists, this thesis aims to comprehensively understand how AI will impact traditional journalistic ideals in Sweden. LÄS MER

  2. 2. “Det var ju mycket jag fick ut av det, mycket mer än vad jag trodde”: En tematisk analys av deltagares upplevelser av en transbekräftande intervention

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Alice Eklund; Susanna Nalepa; [2024]
    Nyckelord :Minority stress; transgender; transgender affirming CBT; participant perspective Minoritetsstress; transpersoner; transbekräftande KBT; deltagarperspektiv; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Trans and gender diverse people report significantly poorer health than cisgender people. This could be understood as an effect of minority stress. One way of enhancing their wellbeing is through transgender affirming cognitive-behavioural therapy, and this study investigated participant experiences of such an intervention. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om skogen som lärmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares olika uppfattningar om skogen som lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Wikström; Julia Strand; [2024]
    Nyckelord :Forest; gross motor skills; perceptions; phenomenography; preschool; Fenomografi; förskola; grovmotorik; skogen; uppfattningar;

    Sammanfattning : The study will be based on a qualitative method with a focus on describing seven preschool teachers' different perceptions of the forest as a learning environment for all age groups in preschool. Further in this work, we want to contribute knowledge about the forest's possibilities for gross motor development, learning and influence for all children in preschool. LÄS MER

  4. 4. “Man anpassar sig för att överleva” : En studie om lärande- och anpassningsprocesser hos svenskar med internationella arbetsplatser.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Dania Jihad; Yasmine Rghif; [2024]
    Nyckelord :Keywords: Cultural Adaptation; International workplace; Multicultural Work Environments; Working abroad.; Nyckelord: Kulturell Anpassning; Internationella Arbetsplatser; Multikulturella Arbetsmiljöer; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Abstract (sv): Denna uppsats undersöker de lärande- anpassningsprocesser som svenskar genomgår när de etablerar sig på internationella arbetsplatser. Med fokus på svenskar som arbetar i olika länder utgår studien från dessa två forskningsfrågor: Hur beskriver svenskar sina erfarenheter av att etablera sig på en arbetsplats utomlands? Vilka möjligheter och utmaningar identifierar svenskar i dessa sociala lärande- och anpassningsprocesser? Studien besvarar dessa frågor genom en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer för att utforska individuella erfarenheter av kulturell och professionell anpassning. LÄS MER

  5. 5. Unpacking the Washback Effect of University Entrance Exams : A Qualitative Study of Uzbekistan’s Students’ Exam Preparation Experiences

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Zarnigor Hotamova; [2024]
    Nyckelord :Washback; High-stakes University Entrance Exams; Competence-based Curriculum; 21st Century Skills;

    Sammanfattning : The evolving nature of education emphasizes the importance of fostering 21st-century skills. To align with the requirements of the contemporary era, Uzbekistan introduced its new competency based National Curriculum, highlighting the development of 21st century skills. LÄS MER