Sökning: "compulsory school."

Visar resultat 1 - 5 av 1034 uppsatser innehållade orden compulsory school..

  1. 1. ”Bara att torka tårarna och köra vidare” : Balansen mellan arbets- och familjeliv hos mödrar till barn med problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ebba Åkerlund; [2024]
    Nyckelord :problematic school absenteeism; work-life balance; work-life conflict; compulsory school attendance;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro bland svenska elever är ett växande problem där ett stort ansvar läggs på barnets vårdnadshavare. Syftet med föreliggandestudie var att undersöka hur mödrar till barn som lider av problematisk skolfrånvaro upplever balansen mellan arbets- och familjeliv med hjälp av kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Elevers inflytande och demokratiska möjligheter i fritidshemmet : grundskola och anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Persson Dimitrovska; Frida Rångemyr; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; inflytande; demokrati; delaktighet; elever.;

    Sammanfattning : Elevers inflytande och delaktighet är en central roll i läroplanen för fritidshem och ett viktigt globalt ämne. Hur inflytandet och de demokratiska möjligheterna för elever tas till vara på inom fritidsverksamheten. Samt elevers perspektiv inom praktisering, inflytande och delaktighet på grundskolan och anpassad grundskola. LÄS MER

  3. 3. Using GIS and satellite data to assess access of green area for children living in growing cities

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Rebecca Borg; [2024]
    Nyckelord :Geography; GIS; Geographical Information System; Urban green space; children; schools; Malmö; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Urban green space (UGS) refers to open spaces within an urban context that are filled with greenery and nature. These can range from very small vegetation to expansive park areas. The common denominator is that they have proven to be beneficial for human health and well-being. Access to green spaces is also important for children. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av heldigitala läromedel : Arbetsprocesser i den dynamiska klassrumskontexten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Mariell Viklund; [2024]
    Nyckelord :Digital educational materials; collaborative Digital Textbooks; teacher perspective; teacher decision making process; technology integration; Digitala lärresurser; heldigitala läromedel; lärarperspektiv; lärares beslutsprocess; teknikintegrering;

    Sammanfattning : Fully digital educational materials, collaborative Digital Textbooks (cDTB), are common in the Swedish educational materials market. This study examines, from the teachers' point of view, the advantages and challenges of cDTB, and the decision-making process of teachers regarding the selection of educational materials was analysed. LÄS MER

  5. 5. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER