Sökning: "consumer attitude"

Visar resultat 1 - 5 av 749 uppsatser innehållade orden consumer attitude.

  1. 1. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  2. 2. Bakom kulisserna av konsumtion: En kvalitativ undersökning om produktplaceringar i tv-serien Emily in Paris och unga vuxnas varumärkesuppfattning.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hilla Abrahamson; Camilo Carlsson Ramirez; Amanda Wiklund; [2024]
    Nyckelord :Produktplacering; tv-serie; semiotik; marknadsföring; stealth marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how young adults perceive product placements in the tv show Emily in Paris. The ambition is to achieve a greater understanding of how consumer purchase intention is influenced by product placements, as well as the impact of product placements on consumers' attitudes and awareness towards brands. LÄS MER

  3. 3. A Consumer Perspective on Reshoring Production: Insights from Sweden

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Madeliene Hedin; Yajun Liang; Witt Gustaf; [2023]
    Nyckelord :Reshoring; Swedish Consumers; Purchase Intention; Brand Attitude; Social Acceptability; Perceived Social Responsibility;

    Sammanfattning : Background: Reshoring refers to the process of bringing back manufacturing activities from foreign countries to the home country. The phenomenon is receiving increasing attention from companies and academics for factors such as increasing labor costs in offshore locations, supply chain disruptions, and a growing preference for locally made products. LÄS MER

  4. 4. Exploring Cross-Cultural Differences in Attitudes Towards SDG12

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Jessika Melander; Diana Al-Khameesi; [2023]
    Nyckelord :SDG; Consumer attitude; Cultural values; Hofstede;

    Sammanfattning : Date: 2023/05/30 Level: Master thesis in Business Administration, 15cr Institution: School of Business, Society and Engineering, Mälardalen Authors: Diana Al-Khameesi, Jessika Melander Title: Exploring cross-cultural differences in attitudes towards SDG12  Supervisor: Emre Yldiz Keywords: SDG, Consumer attitude, Cultural values, Hofstede Research question: To what extent individuals’ attitudes towards SDG12 vary across cultures?  Purpose: To what extent the importance of cultural values of individuals has influenced consumer attitude towards SDG12 and what implications this have for the SDGs being marketed as international goals.  Method: A quantitative study; collecting 230 valid responses from individuals across multiple countries. LÄS MER

  5. 5. #TikTokmademebuyit : En kvalitativ studie om hur reklam på TikTok påverkar användarnas attityder, konsumentbeteende och varumärkeskännedom.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Selma Ottosson; Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :TikTok; consumer behaviour; advertising; attitudes; brand awareness; user-generated content; word of mouth; algorithms; influencer marketing; infeed ads; Social Sciences;

    Sammanfattning : The following bachelor thesis aims to investigate how advertising on the social media application TikTok affects attitudes, consumer behaviour and brand awareness among their users aged 18-23 in Sweden. The ambition of the study is to contribute with research on how advertising is being recieved by TikTok's users, regarding attitudes and consumer behaviour, and establishing whether it is a successful marketing method to generate brand awareness. LÄS MER