Sökning: "csr arla"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden csr arla.

  1. 1. Den hållbara mjölken : En legitimeringsanalys av de svenska mejeriföretagens”corporate social responsibility”-kommunikation

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Rebecca Jansson; Elvira Lindskog; [2023]
    Nyckelord :Legitimeringsanalys; diskurs; hållbarhet; CSR; mejerier;

    Sammanfattning : Mejeriföretagen i Sverige har länge marknadsfört mjölk som en hälsodryck, men under senare år har fokuset i marknadsföringen riktats mot hållbarhet. Syftet med denna studie är därmed att synliggöra hur de fyra största mejeriföretagen i Sverige legitimerar sociala praktiker om att agera hållbart. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om mejerikooperativet Arlas upplevda legitimitet hos unga konsumenter med utgångspunkt i hållbarhetsrapporten från 2021

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Mattsson; Martha Rubensson; [2022]
    Nyckelord :Sustainability reporting; Stakeholders; Consumer perception; Legitimacy theory; CSR; Environmental information; Hållbarhetsrapportering; Intressenter; Konsumentuppfattning; Legitimitet; CSR; Miljömässig information;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur det miljömässiga innehållet i mejerikooperativet Arlas hållbarhetsrapport för 2021 påverkar unga konsumenters uppfattning om företaget med utgångspunkt i legitimitetsteorin. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där datainsamling har skett genom semistrukturerade intervjuer med tolv mejerikonsumenter. LÄS MER

  3. 3. Att sälja en värdering eller en smak? : En komparativ kritisk retorikanalys av Oatly- och Arlas reklamfilmer med tillhörande kommentarsfält på Youtube

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Scavo; Amanda Steier; [2020]
    Nyckelord :Arla; Oatly; CSR; Mjölk; Havredryck; reklam; retorik; smak; Youtube.;

    Sammanfattning : The following study focuses on food companies Oatly's and Arla's communication on the digital platform Youtube. The study analyzes two commercials from Arla and one commercial from Oatly. LÄS MER

  4. 4. Resulterar GRI:s riktlinjer i ökad utlämnande av information i hållbarhetsrapporter? : En komparativ studie mellan Arla och Oatly AB:s hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Sofia Karlsson; Madeleine Johansson; [2020]
    Nyckelord :CSR; GRI; hållbarhet; intressentmodellen; isomorfism; legitimitetsteorin;

    Sammanfattning : I denna uppsats har två företag, Arla och Oatly AB:s hållbarhetsrapporter granskats för att ta reda på om ett företag som påstår sig följa GRI:s riktlinjer har bättre kvalitativ information i sin hållbarhetsrapport än ett företag som inte följer dessa riktlinjer. GRI står för Global Reporting Initiative, vilket är en oberoende organisation som grundades år 1997. LÄS MER

  5. 5. Circular Business Models in the Dairy Industry - Analyzing a consumer's propensity to buy a firm's product depending on the level of circularity of its business model

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tim Becker; Mathieu Logeais; [2020]
    Nyckelord :circular economy; business model; business strategies; dairy industry; consumers; Business and Economics;

    Sammanfattning : Following a brief introduction on the history of Corporate Social Responsibility (CSR) and the concept of the Circular Economy (CE), the impact of the dairy industry on the environment is introduced. This study then focuses on the gaps in research and the problem of implementing CE practices in the dairy industry. LÄS MER