Sökning: "csr drivkraft"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden csr drivkraft.

  1. 1. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER

  2. 2. Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance : En undersökande studie av den europeiska detaljhandeln på kort sikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Björn Eklund; Sarah Andersen; [2022]
    Nyckelord :CSR Assurance; CSR Assurance provider; Legitimacy theory; Signaling theory; Economic performance; CSR Assurance; CSR Assurance leverantör; Legitimitetsteori; Signaleringsteori; Ekonomisk prestanda;

    Sammanfattning : Titel: Den ekonomiska skillnaden mellan frivillig kontra obligatorisk CSR Assurance Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Björn Eklund & Sarah Andersen Handledare: Anders Hedman Datum: 2022 - Januari Syfte: 2024 blir det obligatoriskt för svenska företag att genomföra en extern granskning av sina CSR rapporter. Studiens syfte har därför varit att genom en jämförande studie, undersöka de ekonomiska konsekvenserna av obligatorisk kontra frivillig CSR Assurance bland företag. LÄS MER

  3. 3. Sustainable Stakeholder Framework for Hotels : Supporting Sustainable Tourism Management in Vlora, Albania

    Kandidat-uppsats, KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

    Författare :Alma Berggren Ek; Ella Espling; [2021]
    Nyckelord :Sustainable development; Sustainable Tourism Framework; Sustainable Management; Hospitality; Tourism; Corporate Social Responsibility; CSR; Sustainable development goals; SDG; Agenda2030; hållbar utveckling; hållbara management planer; hotell; turism;

    Sammanfattning : This study aims to create a sustainable tourism stakeholder framework for hotels in Vlora, a popular tourist destination in southeast European country Albania. As tourism is one of the major driving forces towards better social and economical conditions in Albania but simultaneously poses threats towards nearby ecosystems and protected areas, local traditions and cultures and small suppliers, the importance of sustainability in the industry has risen as a top priority. LÄS MER

  4. 4. Resan utan slut : En kvalitativ studie av CSR hos Sveriges tre ledande researrangörer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Anna Göthe; Frida Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Resebranschen; Företagsekonomi; Strategi; Kommunikation; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Teoretiskt bidrag :En aktuell inblick i -och analys av CSR-frågan och dess roll i resebranschens föränderlighet. Problemformulering: Huvudfråga: Vilken roll har de valda företagen i CSR-frågans -och resebranschens föränderlighet? Underfråga: Hur integreras CSR i verksamheten hos tre ledande företag i den svenska paket -och charterresebranschen, sett till strategi och kommunikation? Syfte: Syftet med uppsatsen är att, i en föränderlig bransch, ge aktuellt empiriskt stöd till -och utveckla tidigare beprövade teorier om strategi och kommunikation av CSR och på så vis även utgöra en grund för vidare forskning i frågan. LÄS MER

  5. 5. Hållbarhetsredovisning : En kvantitativ studie på företagsfaktorer som påverkarmängden CSR-upplysningar i svenska företag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oskar Hillenfjärd; Heidi Kaiser; [2018]
    Nyckelord :Sustainability reports; Shareholder structure; Profitability; Visibility; Global reporting initiative; Corporate social responsibility; Hållbarhetsredovisning; Ägarstruktur; Lönsamhet; Synlighet; Global reporting initiative; Corporate social responsibility;

    Sammanfattning : Idag förekommer det ett ökat tryck på företag att ta ett socialt ansvar, Corporate social responsibility (CSR). För att företag ska uppfattas som legitima måste de överensstämma med samhällets sociala normer, värderingar och förväntningar, vilket enligt legitimitetsteorin tros vara en stark drivkraft till att företag ökar sin omfattning kring frivilliga CSR-upplysningar. LÄS MER